Mijn eerste week in Zambia! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Nienke - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in Zambia! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Nienke - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in Zambia!

Door: nienkeverkerk

Blijf op de hoogte en volg Nienke

13 September 2010 | Zambia, Livingstone

Hallo allemaal,

Hier is dan (eindelijk) mijn eerste echte blog! Ik ben hier pas een week en ik heb het gevoel alsof ik hier al erg lang ben. Ik heb ook al veel gedaan en meegemaakt. Zoals jullie al hebben gelezen hebben Rianne en ik een goede vlucht gehad. Afgelopen maandagmiddag kwamen we aan bij ons hostel ‘Livingstone Backpackers’. Een groot gedeelte van het hostel is van ons, de vrijwilligers. We zijn op dit moment met tien vrijwilligers. We zijn verdeeld over aantal kamer. Op dit moment zitten Rianne en ik (gelukkig) samen op een kamer. Volgend weekend komen er twee nieuwe meiden bij ons in de kamer. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan, want we hebben een kleine kast en een plank. Dit ligt al helemaal vol met onze spullen. Er zijn een aantal douches en toilets. Verder is er nog een soort huiskamer met een tv en een dvd-speler. We hebben een eetkamer, een soort terras waar we kunnen eten, een zwembad, bar, pooltafel en een klimmuur. Deze laatste dingen delen we samen met backpackers die hier ook kunnen verblijven. Het hostel is erg mooi, schoon en netjes. We hebben warm water, er wordt voor ons eten gemaakt, schoon gemaakt, gewassen etc. Het is dus eigelijk erg luxe hier haha. Ik kan mij hier wel twee maanden vermaken ;).
Na aankomst zijn we met de drie nieuwe meiden in de middag het centrum ingegaan. We zijn daar naar wat winkels geweest en zo hebben we een beetje kunnen zien hoe het stadje eruit ziet en wat er allemaal is. Om 5 uur hadden we een ‘ family meeting’. Hier hebben we even een korte kennismaking gedaan, er werden wat huishoudelijke mededelingen verteld en wat nieuwtjes. Een family meeting zullen we elke maandag hebben. Als er ook problemen of vragen zijn e.d. kan dat dan besproken worden. Na het avondeten hebben we nog wat gerelaxed met zijn allen en spelletjes gedaan. De meeste die hier nu zitten, verblijven hier voor twee maanden. Dat is wel erg fijn, zo hebben we een vaste groep. Er zijn een aantal vrijwilligers die in de loop van volgende week vertrekken. Maar er zullen ook nog een aantal nieuwe mensen komen.
Dinsdagochtend hadden we een ‘ general introduction’. Mary Reid (project manager) heeft een beetje verteld hoe het hier gaat, huishoudelijke dingen, wat verteld over de projecten e.d. Daarna zijn we een aantal vrijwilligers gaan ophalen van hun project. Zo konden we zien waar we gaan werken en welke projecten er zijn. Er zijn drie hoofd projecten: teaching, sport en medical.
Rianne, ik en paar anderen doen de teaching project. De overige doen de medical project. Er komt nog iemand die het sportproject zal gaan doen. Elke ochtend gaan we naar ons ‘ hoofd project’. In de middag zullen we community projecten gaan doen zoals; study group, reading club, building, teaching en nog een aantal projecten. Iedereen wordt hierop gezet (altijd met zijn 2e of 3e) en dit variert elke week weer.
Elke ochtend moeten we om 07.45u klaar zitten en worden we naar ons project gebracht. Rond 11.00u worden we weer opgehaald. Dit is althans de bedoeling, maar vaak wordt het wat later.... Alles gaat hier op het gemak en er wordt duidelijk niet gestresst haha. We zijn dan vaak rond 11.30u bij het hostel. Daar kunnen we wat relaxen bij het zwembad. Rond 12.30u krijgen we onze lunch en om 13.30u moeten we weer klaar zitten voor onze community projecten. Rond 16.00u worden we weer opgehaald. Mijn werkdagen zijn dus erg relax.. :).

Die dinsdagmiddag zijn Rianne en ik in de pauze even naar de bank gegaan om geld te pinnen. Helaas kunnen wij met onze pinpas (maestro) hier niet pinnen. Ze vertelden ons dat wij dat bij een grote bank moesten doen. Helaas waren wij niet de enige die naar de bank moesten, want we stonden drie kwartier in de rij... en toen we aan de beurt waren werd er ons verteld dat wij hier ook niet kunnen pinnen. De banken kunnen niets met maestro... Erg jammer. Gelukkig hadden we op het vliegveld aardig wat dollars gepind en dit hebben we nu omgewisseld voor ‘ Kwacha’s’. Dit is het geld wat ze hier gebruiken in Zambia. Op sommige plekken accepteren ze ook dollars, maar in winkels e.d accepteren ze dit niet.
Die middag hadden we onze eerste community project. Ik had samen met Suzie (uit Engeland) ‘study group’. De scholen zijn net begonnen en een aantal leerlingen komen dan vrijwillig naar de study group voor extra lessen. Toen we daar aankwamen bleek dat ze ons deze week nog niet hadden verwacht.. Uiteindelijk heeft iemand van de school een lokaal voor ons gevonden en drie leerlingen die graag extra les wilden hebben. Iemand van onze organisatie was met ons mee en zij heeft die middag de lessen gedaan. Suzie en ik hebben een beetje gekeken hoe dat ging en we hebben de leerlingen geholpen als zij vragen hadden. De mensen praten hier wel engels, maar wel met een accent. Dus ik versta het niet altijd erg goed. Ze hebben ook hun eigen taal ‘ Chitonga’. Dit versta ik dus helemaal niet... haha. Rond 16.30u werden we weer opgehaald en zijn we naar ons hostel gebracht. Na het avondeten zijn we naar de supermarkt gegaan. It was like I was in heaven!! Het is een grote supermarkt, net zoals in Ecuador en Amerika. Ze hebben er echt alles!! Van drop, chocola tot bekende merken zoals vaseline, dove e.d. Dus Annemieke, voor mij geen chocolade hazelnootbol, maar wel andere lekkere dingen ;). Nu ik hier ook ben, kom ik er achter dat ik zo veel spullen mee heb genomen wat ik echt totaal niet nodig heb (lees: lange broeken, vesten). Ik kan hier ook van alles kopen dus veel toiletartikelen had ik echt niet mee hoeven nemen. Als ik dit had geweten had ik mij koffer echt heel anders ingepakt haha. Bij de supermarkt hebben we aantal lekker dingen gekocht zoals drinken, koekjes, crackers enz. Het eten is hier best oke. ’s Ochtend kan je kiezen uit geroosterd brood met jam of boter (met suiker) of cornflakes met melk. Voor lunch krijgen we toast met kaas en tomaat, rijst met iets of een soort pasta salade. Soms krijgen we er ook sla of fruit bij. ’s Avonds is het vaak rijst met iets erbij.. Dus het is prima te doen, maar het is wel fijn om af en toe iets lekkers te eten ;) of bijv. lekker kaas op je brood voor ontbijt. Verder kunnen we hier thee of koffie pakken, maar voor de rest moet je je drinken zelf kopen. Gelukkig kunnen we water uit de kraan drinken. Dat is echt erg fijn. Het is alles best lauw water dus we hebben een aantal flesjes gekocht wat we vullen met water en dat zetten we dan in de koelkast. We hebben een koelkast voor de vrijwilligers. Hier kunnen we onze eigen gekochte spullen indoen.

Dinsdagavond hebben we nog wat gerelaxed en spelletjes gespeeld. We hebben hier vlak bij ook een internetcafe waar we soms ’s avonds naar toe gaan. Ze hebben daar maar 6 computer, maar het is prima te doen. Als alle computers bezet zijn, is het internet wat langzamer, maar verder is het eigenlijk wel goed te doen.

Woensdagochtend ging ik voor het eerst naar mijn teaching project. Ik ging samen met Yash (een jongen uit Belgie) naar ‘Malota school’. Hij was daar maandag al begonnen dus het was wel fijn dat wij samen gingen, zodat hij mij kon vertellen hoe het er allemaal aan toe gaan enz. Er zijn twee klassen. Een klas voor wat oudere leerlingen en een klas met kinderen van 6jr – 8jr (grade 1). Ik zal bij grade 1 in de klas gaan zitten. Er zitten ongeveer 40 leerlingen in deze klas. De kinderen die hier op school zitten, hoeven de school niet te betalen. De leerkrachten werken daar ook vrijwillig. Ze zijn dus erg blij met onze komst.

Het is een wat drukke en chaotische klas. Al vind ik de kinderen wel erg schattig en leuk. Ik ondersteun de leerkracht en ik moet af en toe ook wat lessen doen. Al stelt dat niet veel voor vind ik. Je schrijft iets op het bord en dat moeten de leerlingen overschrijven en dat kijken wij dan weer na. Hier staat dan 1 uur voor. Het volgend uur doen ze weer een ander vak, precies op dezelfde manier. Het gaat hier dus echt heel anders dan in NL. Ik ben nu ook meer aan het observeren hoe het allemaal gaat enz. Soms lopen kinderen gewoon in en uit de klas, wordt er geslagen of gekletst. Ik probeer dan een beetje orde te houden, maar dat is nog erg moeilijk... Er wordt vaak door de lerares geschreeuwt als ze wil dat het stil is. De kinderen worden hier ook wel eens geslagen. Het is soms dus echt een gekkenhuis! De lessen zijn dus van 08.00u tot 10.00u. Daarna moet ik een uur wachten voordat ik opgehaald wordt. We zitten dan buiten (wat overigs erg warm is!!). Er komen dan vaak een aantal kinderen die bij de school wonen (maar niet naar school gaan) naar het plein en daar speel ik dan mee. Deze kinderen zijn echt zo snel te tevreden en vinden alles leuk zoals een stuk touw verstoppen die zij dan moeten zoeken of spelletjes met de bal. Ze zijn dan echt zoet voor uren. Het commiceren met hen gaat een stuk moeilijker, omdat ze alleen hun eigen taal spreken (chitonga) en amper engels. Maar met handen en voeten komen we al heel ver. Als ze iets tegen ons willen zeggen dan roepen ze de hele tijd ‘ teacher, teacher’, echt zo schattig. Ook noemen ze ons ‘muzungu’, dat betekent ‘ blanke’. Als we aankomen of we worden opgehaald door de bus dan rennen allemaal kinderen achter de bus aan en dan toetert de chauffeur en dan roepen/zingen ze ‘ muzungu bus! muzungu bus! Echt zo grappig! Ik heb hiervan een filmpje dus ik hoop dat ik die erop kan zetten, het is erg leuk om te zien.
Die middag ben ik met Suzie weer naar de study group gegaan. We hadden dit keer twee lessen voorbereid; wiskunde en science. Ik ben hier niet erg goed in haha. Dus Suzie deed de lessen en ik ondersteunde haar en hielp de leerlingen. Dit keer waren het 5 leerlingen.

Donderdagochtend ben ik weer met Yash naar de ‘Malota school’ geweest. Het was weer echt een gekkenhuis en we moesten veel kinderen waarschuwen, maar ik vind het opzich wel leuk om daar te zijn. Ik vind de kinderen gewoon zo leuk en schattig. Al moet ik wel wat strenger voor ze zijn anders lopen ze zo over mij heen en dan zal in nooit orde kunnen houden in de klas. Al kost het wel erg veel moeite en werk om ze stil en rustig te krijgen...
Die middag ben ik met Suzanne (nederlander) naar YCTC (youth counseling training center) geweest. Het was een mooi complex met een basketbalveld, speelrekken e.d. Daar moesten we gewoon gaan spelen met de kinderen. We hadden wat boeken, springtouwen en een bal mee. De kinderen kunnen zich erg vermaken met deze spullen. Ze zijn erg snel tevreden. Dat is wel erg fijn, want het is ontzettend warm dus ik doe ook echt rustig (dat doen ze hier allemaal). Dus af en toe speelde we mee en soms gingen we even zitten en dan keken we naar de jongens die aan het voetballen waren e.d.

Elke donderdagavond is het voetbalavond met een BBQ. Dan spelen de vrijwilligers tegen de ‘locals’. Daarna (als je wil) gaan we met de vrijwilligers BBQ’ en. Rianne en ik zijn meegegaan. Een aantal van locals zaten bij ons in het team. Dit was wel fijn, want hierdoor hebben we kunnen winnen met 3-2. Het was erg leuk om te doen! Daarna zijn we gaan BBQ’ en. Ze hadden wat salades, groente, kip, worstjes en krokodil!!! Alles gebeurt hier op het gemak dus het heeft even moeten duren voordat we konden eten, maar het was erg lekker! Ik heb ook krokodil op (ze gebruiken hiervoor de staart van de krokodil). Dit is echt heerlijk!! En als ik het lekker vind, dat is dat heel wat ;) haha! Maar de BBQ was erg gezellig en we hebben veel met elkaar gelachen.
Vrijdagochtend heb ik op school een les gedaan. We hebben wat sommen gedaan. De kinderen hadden die dag daarvoor ‘huiswerk’ meegekregen. We hebben dit gezamelijk nagekeken en nieuwe sommen gedaan. Sommige kinderen schrijven niets op of maken het niet of hebben zelfs geen schrift of potlood...
Sommige kinderen kunnen ook niet goed schrijven en beschrijven bepaalde letters andersom (in spiegelbeeld). Of als ze een 3 willen schrijven, draaien ze hun schrift om en schrijven dan een M. Zo staat er toch een 3. Ik probeer de kinderen ook mee te helpen met schrijven, omdat sommige daar erg moeite mee hebben. Maar vaak maken ze daar ook weer gebruik van. Dan wijzen ze naar mij dat ik het moet doen haha. Vrijdagmiddag zijn Rianne, Suzanne en ik naar ‘building’ gegaan. Ze zijn bezig met een soort ‘community center’ aan bouwen. Wij moeten hen daarbij helpen. Die middag moesten wij cement maken en dan echt ‘back tot basis’ dus een hoopje zand, klei, cement, stenen en water bij elkaar gooien en hier 1 geheel van maken. Het water moesten we pompen uit een soort put. Het was erg warm dus het was best zwaar. Daarna moesten we nog wat stenen verplaatsen. Voor de rest hebben we veel pauzes gehad. Als we dan iets hadden gedaan mochten we alweer een pauze nemen, daarna gingen we weer verder en dan mochten we weer een pauze nemen. Het gaat hier echt zo relax. Soms wel eens frustrerend en saai, want we hadden in die twee uur dat we daar waren echt zo veel kunnen doen. Nu zijn we echt denk ik maar een uur bezig geweest. Maar in de pauzes hebben we met de mensen die aan het bouwen zijn gekletst en zij vertellen ons ook veel over het land enz. Dus dat is ook wel erg interessant.

Voor en na het avondeten relaxen we altijd bij het zwembad, gaan we naar het internetcafe, spelen wat spelletjes of kletsen we wat. Ik heb veel lol met de anderen en het is gezellig. Ik heb het nu wat meer naar mijn zin dan de eerste dagen. Ik moest erg wennen; aan het land, het leven hier enz. Afrika valt niet te vergelijken met Ecuador of een ander land waar ik ben geweest. De stad waar ik woon is niet een stad zoals bv in Ecuador. De wegen zijn zanderig, met veel kuilen. Mensen wonen in huizen van of klei en takken of muren. Het valt moeilijk te omschrijven. Het hostel waar ik woon is echt super vergeleken met wat ik voor de rest zie. Als ik het hek open doe en het centrum in wil lopen dan kom ik echt in een andere wereld. Er zijn hier ook wel wat (fastfood) restaurantjes, maar het is toch zo’n anders. Ik voel me hier, vergeleken in Ecuador, wel wat meer op mijn gemak. Er wordt hier minder naar je gestaard/gekeken, het is redelijk veilig hier (Zambia is erg veilig vergeleken met andere afrikaanse landen) en ik kan hier wat makkelijker over straat met mijn tas dan in Ecuador. Dat is wel een beetje wennen, want ik ben gewend om continu op mijn hoede te zijn. Maar ondanks dat ik mij op mijn gemak voel, blijf ik natuurlijk wel op mijn hoede.
Zaterdagochtend zijn we richting de Victoria Falls gegaan. Eerst zijn we gaan kijken naar Suzie die ging bundyjumpen van een brug bij de Victoria Falls. Onderweg (we gingen met de taxi) zagen we een olifant, dus we zijn even gestopt om daar snel een foto van te maken! Het bundyjumpen was erg gaaf om te zien!! We zullen daar waarschijnlijk nog een keer naar toe gaan, omdat er een aantal vrijwilligers zijn die ook graag willen... Daarna zijn we dan naar de Victoria Falls gegaan. Dit zijn grote watervallen, erg mooi om te zien. Daar hebben we dus ook weer veel foto’s gemaakt. Je kan er helemaal langs lopen. Daarna zijn we naar de ‘Boiling pot’ geweest. Je moest dan een mooie weg naar beneden lopen en dan kwam je bij rotsen uit, bij de Victoria Falls. Je keek daar uit op de brug waar je vanaf kon bundyjumpen. Het was erg mooi en relax daar. Je hoorde alleen het geluid van het water.... Heerlijk!! Daar hebben we een tijdje lekker in de zon gelegen. Daarna zijn we terug gegaan naar het hostel.

’s Avonds zijn we gaan stappen!! Het was Yash zijn laatste weekend in Zambia. Hij zat hier al vier weken. De jongen die voor ons de BBQ had gemaakt afgelopen donderdag, heeft ons meegenomen. Rianne was niet helemaal tevreden met haar haar dus voordat we uitgingen heb ik even haar haar geknipt... I did a pretty good job ;)!

We zijn eerst naar een bar gegaan. Daar hebben we wat gezeten en kletst. Daarna zou hij ons meegenemen naar meerdere ‘night clubs’... ik dacht dat het dus net zoiets zou zijn als in Nederland, maar dat was het duidelijk niet hahaha. We kwamen aan bij een soort gebouw wat voor de helft open was (moeilijk uit te leggen) en daar stonden paar plastic stoelen en pool tafels. En dan stonden er een aantal grote boxen waar muziek uitkwam. We keken onze ogen uit! We hebben erg gelachen, want Yash had, zoals hij dat zelf noemt, een ‘fulltime job’. Hij was de enige jongen en we waren met vijf meiden en er kwamen continu zambiaanse mannen op ons af die met ons wilde dansen. Yash was de hele tijd bezig om ons te beschermen en op ons te letten, echt zoo grappig! Ik was er wel blij mee, want sommige waren erg vervelend. Ze willen de hele tijd met je dansen en pakte je hand beet enz...Erg irritant! We waren ook de enige blanken dus ik voelde me ook niet helemaal op mijn gemak, omdat iedereen naar ons keek. Op dat moment besef je ook echt weer dat je in een ontwikkelingsland ben ;): de wc’s waren erg vies, ze trokken niet altijd door en er was geen wc papier. De vliegen zaten ook gewoon op de wc bril.....
Later op de avond zijn we naar een andere club gegaan. Dit was een wat nettere club. Hier moest ook entree voor worden betaald, maar die jongen waarmee we waren, had geregeld dat wij dat niet hoeften en dat wij zijn gasten waren. Rond half 3 hadden we het wel gehad (lees: een zambiaanse meid wilde allemaal met ons dansen en pakte een aantal meiden om dicht tegen hen aan te dansen hahaha). Bij het hostel aangekomen hebben we nog wat gegeten en de grappige foto’s bekeken die we hebben gemaakt.
Zondag hebben we lekker uitgeslapen en gerelaxed. Ik heb die middag nog wat spullen gewassen. Onze kleding wordt hier door de mensen gewassen (op de hand!!) en ondergoed, sokken e.d moeten we zelf doen. Het was nog een aardige klus zeg ;). Van Yash mocht ik zijn haar stijlen. Hij heeft veel krullen dus ik had gevraagd of ik het mocht stijlen haha! Dus dat heb ik die middag ook nog gedaan :).

Zondagavond zijn we met zijn allen uiteten geweest in het ‘Royal Livingstone Hotel’. Dit is een erg luxe en mooi hotel. Het is een erg duur hotel. De goedkoopste kamer is 812 dollar per nacht!! (ongeveer 750 euro). Het eten is hier, vergeleken met de kamers, erg goedkoop. Ik heb een carpaccio genomen en die was 10 euro. Voordat we gingen eten, gingen we naar de zonsondergang kijken. Bij dit hotel heb je de beste plek om te kijken. Je zit dan aan de Zambezi rivier. Erg mooi!! Verder zag het hotel er super mooi uit, er liepen apen en zebrapaarden rond.... te bizar!! De wc’s waren echt super mooi (er was zelfs wc papier! ;)) Dit waren we niet echt gewend, vergeleken met de wc’s in de clubs haha! Maar we hebben lekker luxe gegeten :D. Het was dus een leuk en geslaagd weekend!
Vandaag (maandag) is Yash vertrokken dus ik moest alleen naar ‘Malota’ school. Het begin van de ochtend was echt een gekkenhuis. In 5min had ik 3 vechtpartijen!! En deze kinderen weten hoe ze moeten vechten zeg! Echt met hun vuisten op elkaar hoofd inslaan. Ik ben even goed boos geworden, maar dat helpt gewoon niet. Ze zijn het gewend. Zij worden ook wel eens geslagen dus nemen zij dat ook over. Erg frustrerend!! Dus ik was blij dat ik dat ik om 10 uur klaar was. Die middag zou ik eigenlijk naar Art Club gaan met Suzanne, maar zij is ziek. Dus nu ben ik met Josephine (duitsland), Suzie en Rianne naar ‘builing’ geweest. Er was weinig werk te doen, dus we hebben erg lang niets gedaan. Dat is wel eens vaker zo met projecten, dus de tijd gaat dan altijd erg langzaam... Dat is wel jammer. Maar vandaag mochten we gelukkig eerder weg, omdat Rianne en ik naar de bank moesten om geld op te halen. We kunnen hier niet pinnen dus nu heeft de moeder van Rianne via de bank in NL geld opgestuurd naar ons en wij kunnen het dan hier afhalen. Erg handig!! Dus we kunnen weer even vooruit.
Ik hoop ook (zo snel mogelijk) wat foto’s te plaatsen. Mam en pap, ik ben echt heel erg blij met mijn nieuwe camera. Hij maakt erg mooie foto’s!! :D Als we hier foto’s maken van de kinderen, worden ze echt helemaal gek haha! Ze willen zooo graag op de foto. Ik dacht dat het in Ecuador erg was, maar het kan dus nog gekker haha;). Laatste wilde Yash een foto van mij maken met de leerlingen, nou dat hadden we beter niet kunnen de doen. De klas ging helemaal uit hun dak. Ze gingen op mij zitten, aan mij hangen, op de tafel staan zodat ze er ook op stonden haha! Yash kon mij bijna niet op de foto zetten, omdat al die kinderen ervoor stonden. Echt zo grappig!! Wat ik ook wel grappig vind, is dat ze graag bij je willen zitten en dan aan je armen en haren gaan voelen, naar mijn huidkleur kijken en je helemaal gaan bekijken. Ik heb ook blanke nagellak op en daar gaan ze dan aan voelen en helemaal bekijken. Echt zo leuk!
Ze rijden hier trouwens op de weg aan de linkerkant. De bestuurder zit dus ook aan de rechterkant. Dat is echt soms zo verwarrend, want dan denk je als er een auto aankomt dat we er tegenaan rijden, maar dat is dus niet zo want we zitten op de goede baan haha. Verder is het nu ongeveer 29 graden, maar zo voelt t niet. Het voelt echt veel warmer! En dit is pas het begin van de zomer in Zambia. In november zal het 60 graden zijn!!

Dit was het weer even voor nu. Rianne heeft ook een site waar zij haar verhalen en foto’s op plaatst.
rianneplanken.waarbenjij.nu Daar kunnen jullie ook altijd nog op kijken voor de foto’s e.d.

Tot snel!
Liefs Nienke

  • 14 September 2010 - 08:37

    Mama:

    hoi schat

    Fijn je lange verslag zo krijgen we wat meer idee wat zo al doet. Iksnap dat je nog erg moet wennen maar ik weet zeker dat je het gaat redden liefs en dikke x mam

  • 14 September 2010 - 09:24

    Lieke:

    Hoi Nien!!

    Erg leuk om je verslag te lezen en de foto's te zien!
    Super! Geniet ervan!

    Liefs!

  • 15 September 2010 - 14:24

    Inge:

    Hey Nien,

    Jeetje wat een verhaal zeg hihi. Zo gaaf daar het ziet er echt leuk uit. Je bent nu eigenlijk gewoon een soort juffie;) Je schrijft echt zo leuk. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ik stuur je zo een mail over wat ik de afgelopen 2 weken heb gedaan.

    Liefs xxx

  • 15 September 2010 - 16:19

    Marjolein:

    Hoi Nien,

    leuk eindelijk weer eens een verslag. Ik moet je bekennen dat ik het wel in 2 keer ga lezen, want ik moet nu weg... hihi. Foto's erg leuk! Mooie natuur ook en lieve kindjes. Veel plezier en succes!

    x

  • 18 September 2010 - 15:58

    Jan Verkerk:

    Dag schat dit was een mooiverslag van de eerste peroide, veel plezier en de jongentjes goed aanpakken dan luisteren ze wel, groeten papa

  • 19 September 2010 - 16:25

    Mar:

    Hi! Nou heb alles gelezen hoor, leuk! Fijn dat je het al beter naar je zin hebt, ook met de andere mensen daar. En wordt het 60 graden??!! OMG!! Gelukkig voel je je op je gemak. Veel succes deze week en kijk uit naar je volgende verhaal. Hier geen nieuwtjes!

    x

  • 19 September 2010 - 17:17

    Corrie:

    Lieve Nienke,
    Wat een lang verslag: erg leuk hoor, zo krijgen we een goed beeld van hoe het daar is. Ik krijg wel een flashback als ik lees over je onderwijservaring. Valt niet mee hè dat lesgeven.
    Veel succes en een tip: vooral niet gan schreeuwen, maar juist zachtjes praten!
    Lieve groeten, Anne en Corrie xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Vrijwilligerswerk met Activity International

Recente Reisverslagen:

18 November 2010

Van Zambia naar Malawi en door naar Tanzania

17 November 2010

Overlandtrip

03 November 2010

kano trip

03 November 2010

3e week

31 Oktober 2010

Jungle Junction
Nienke

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 58276

Voorgaande reizen:

04 November 2012 - 05 Mei 2013

Trip around the world!

05 September 2010 - 28 November 2010

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: