Van Zambia naar Malawi en door naar Tanzania - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Nienke - WaarBenJij.nu Van Zambia naar Malawi en door naar Tanzania - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Nienke - WaarBenJij.nu

Van Zambia naar Malawi en door naar Tanzania

Door: Nienke Verkerk

Blijf op de hoogte en volg Nienke

18 November 2010 | Tanzania, Dar es Salaam

Hallo allemaal,

Nu een berichtje vanuit Dar Es Salaam (Tanzania). Precies twee weken geleden begon mijn overland trip- `s avonds moest ik mij melden bij de`Waterfront` lodge. Hier hebben we ook gegeten voor mijn verjaardag. Hier zou ik mijn groep ontmoeten en de volgende dag zouden we vertrekken.

Bij het vrijwilligershuis werd ik uitgezwaaid door een aantal huisgenoten en mam. Erg leuk! :D. Ik ga het (relaxe) leven in Livingstone erg missen (ik mis het nu al een beetje). Ik heb een leuke dingen gezien en ondernomen en een erg leuke tijd met mijn huisgenoten gehad. Helaas komt aan alle leuke dingen een einde. Nu nog een trip door Afrika om mijn mooie reis af te sluiten.

Donderdagavond kwam ik aan bij de lodge.Om 6 uur was er een groepsmeeting en uiteraard was ik weer te laat. Ik moest op het laatste moment nog zo veel doen en regelen en waarschijnlijk door de stress zei ik perongelijk tegen de taxichauffeur dat hij mij om 18.40u moest ophalen ipv 17.40.. Oeps… Ach ja, this is Africa ;). Ik dacht eigenlijk dat we de eerste nacht in een hotelkamer zouden overnachten, maar ik werd gelijk in het diepe gegooid….. Mijn tent stond al voor mijn klaar. Er waren voor de rest geen mensen bij de truck alleen Hendri (de kok), Lelei (de chauffeur) en Victor (de gids). Toen ik vroeg waar de rest was (want er was toch een meeting?) vertelden ze mij dat er maar twee andere personen waren (max groepsgrootte is 21 pers). Serieus?? You got to be kidding me!! De twee meiden (Jennifer uit Canada en Sandra uit Zwitserland) waren in Kaapstad (Zuid-Afrika) begonnen. De tour is van Kaapstad tot Nairobi (Kenia). Maar je kan ook opstappen in Zambia of Tanzania. Van Kaapstad tot Livingstone zaten maar 5 mensen, dus ook niet echt veel.

Die avond ging een van de meiden zwemmen en ben ik bij de ligbanken gaan liggen en gerelaxed. Totdat ik opeens een blonde jongen zag. Zag ik het nou goed? Is het Hendri van Jungle Junction? Jaa hoor, het was Hendri hahaha!! Wat een giller zeg! Hij fiets voor een goed doel van Kaapstad naar Cairo. Ik dacht dat hij naar Zimbabwe zou gaan, maar nu moest hij in Livingstone wachten op een pakketje met shirts van een sponsor. Dus hij was al die tijd in Livingstone. We hebben ff gekletst en toen ben ik naar bed gegaan, want de volgende ochtend moesten we vroeg vertrekken. Op weg naar Lusaka (hoofdstad van Zambia).Vanuit daar vertrokken we naar Malawi.
De eerste drie dagen hebben we de hele dag in de auto gezeten. We vertrokken `s ochtends vroeg en kwamen aan het einde van de middag aan op de campside. En elke keer moesten we onze tent weer opzetten en de volgende ochtend weer afbreken. Omdat we maar met zijn drieen zijn hebben we ieder een eigen tent, dat is wel fijn. Maandag zijn we eindelijk aangekomen bij Lake Malawi. Dit is eigenlijk geen meer te noemen, want het is zo ontzettend groot dat het wel een oceaan lijkt. We verbleven drie dagen op een mooie campside aan de Lake. Fijn om paar dagen op 1 plek te zitten en niet continue onderweg te zijn, langs de weg lunchen, plassen in de bosjes, tent opzetten en vervolgens de volgende dag weer af te breken e.d.Deze drie dagen heb ik erg gerelaxed, in de zon gelegen en gezwommen.Ook hebben we een village tour gedaan in het dorpje naast de campside. Daar heeft de gids ons van alles verteld en laten zien, zoals zijn huis, een school en een kliniek. Bij de kliniek mochten we bij een kamer naar binnen waar twee vrouwen met hun pasgeboren kindjes lagen (eentje was 1 uur oud en de andere een dag oud). Ze waren echt zo schattig en lief om te zien! Eigenlijk best raar dat we mochten kijken, want in Nederland zou dat niet zo snel mogelijk. Al helemaal niet bij vreemden. Ik weet nog toen mijn vriendin Charissa bevallen was, dat ik na een uur naar haar toe wilde gaan en ik mocht toen niet naar haar toe. Volgens mij mochten haar broertje en zusje ook maar heel even na een tijdje binnnen komen. Hier is dat echt zo anders.
Na de kliniek zijn we weer naar de huis van de gids gegaan. Daar hebben we nog een `local` lunch gegeten en we zijn nog naar wat souvernierswinkels geweest. Tijdens de tour liepen er ook jongens mee die souveniers verkochten, maar in het begin wilden ze gewoon alleen met je kletsen e.d. Maar uiteindelijk wilden ze natuurlijk dat je hun spullen kocht. Het was best irritant, want hoevaak ik ook zei dat ik niets hoefde, ze bleven maar doorgaan, erg opdringerig.

Ook hebben Jen en ik een `horseback ride` gedaan. We zijn eerst met de paarden door de dorpjes en de forest gelopen en aan het einde zijn we met de paarden in de Lake gegaan! Best een beetje eng om met paarden te zwemmen, maar ook wel weer erg gaaf. We hadden in ieder geval veel bekijks ;)

Onderweg komen we op de campsides andere overlander trucks tegen. Alle andere trucks hebben minimaal 10 mensen dus ik heb het niet echt getroffen. Maar het kan erger… Op een van de campsides arriveerde een truck met maar 1 persoon! Vanaf Zanzibar tot Livingstone (hij gaat de andere kant op) is hij alleen. Arme man…

Vrijdag zijn we vertrokken uit Malawi richting Tanzania. Onderweg reden we door een National Park en hebben we olifanten, giraffen, buffalo`s en overstekende zebra`s gezien. Alvast een voorproefje voor wat er komen gaat, in Serengeti park! :D.

In het begin was het nog erg `me, myself and I`, want die meiden kenden elkaar al en de ene heeft wat met de gids en de andere heeft wat met de chauffeur…. Dus alleen de kok blijft over en die probeerde in het begin heel erg met mij aan te pappen :s. En de eerste dagen waren we alleen maar onderweg, best saai dus. Maar ik heb het nu wel wat beter naar mijn zin. De twee meiden zijn aardig en met de dag kan ik het beter met ze vinden. Hendri laat mij gelukkig ook wat meer met rust ;).

Het is ook elke keer weer een verrassing op wat voor soort campside we komen. De ene keer heb je een goede douche en toilet, maar soms ook alleen een gat in de grond of vieze en koude douches. Laatst waren we op een campside waar ze geen electriciteit hadden en waar ze dus een wc hadden met een gat in de grond en warm water wat verwarmd werd door hout dat werd gestookt.. Hele bijzondere ervaringen. Van de week waren we op een campside die gerund werd door Nederlanders. Dat was ook nog in Malawi. Ze hadden daar ook aantal Nederlandse bladen, dus na aantal maanden kon ik weer relaxen in de zon met lekkere leesbladen :D

Tot nu toe hebben we erg lekker weer gehad. Soms was het echt bloedheet (ik denk wel 50 graden) en wilde je het liefst de hele dag in het water liggen. Sinds we in Tanzania zijn hebben we paar keer een bui gehad :S. Af en toe wel lekker verkoelend, maar op de camping in de regen zitten is wat minder.

Zondag zijn er nieuwe mensen geariveerd. Twee meiden uit Engeland en een uit Duitsland. Aardige meiden en het is nu een stuk gezelliger omdat we et meerderen zijn. Afgelopen maandag zijn we met zijn allen naar Zanzibar vertrokken. Een eiland bij Tanzania. We moesten 2,5 uur met de `ferry` om naar het eiland te komen. Daar aangekomen (stowntown) zijn we eerst naar het hotel gegaan en zijn we gaan lunchen. We zijn gaan lunchen in een restaurant wat de broer van Freddy Mercury (zanger van queen) runt. Daar heb ik heerlijk gegeten. Die middag hadden we de vrij en zijn we door het centrum gelopen en winkeltjes bekeken. `s avonds hebben we bij een restaurant een drankje gegaan en de zonsondergang bekeken. Daarna zijn we naar een markt gegaan waar we konden eten. Je kon dan langs de kraampjes lopen en kopen wat je wilde eten. Ze hadden van alles; pizza`s, vlees, friet e.d. Ik heb een aantal dingen geprobeerd maar ik vond het niet heel lekker. Daarna zijn we nog naar een bar gegaan om een drankje te doen. De volgende dag hebben we een `Spice` en `Slavery` tour gedaan, erg interessant. Bij de spice tour liet de gids ons verschillende planten van spices zien. Daarna hebben we nog verschillende thee soorten geproeft. Die middag zijn we naar het noorden van het eiland gegaan om daar in te checken in een ander hotel. Dit hotel lag aan het strand. In de ochtend was het niet zulk lekker week (hoosbui gehad), maar `s middags werd het lekkerder en hebben we kunnen zonnen. `s avonds lekker gegeten bij het hotel en gedanst. De volgende dag hebben we weer een relax dag kunnen gehad, heerlijk. Ook heb ik nog een henna tattoo laten zetten op mijn voet, erg mooi al zeg ik het zelf haha. `s avonds weer lekker gegeten en dr was een optreden van een aantal dansers. Daarna nog een drankje degaan en wat gedanst.

Vandaag zijn we weer vertrokken naar het vaste land en morgen zullen we weer vertrekken uit Dar Es Salaam. De afgelopen drie dagen op Zanzibar waren erg lekker.Het leek net alsof ik op vakantie was. Het was ook echt even lekker om niet te helpen met koken, de afwas te doen, tent opzetten en vervolgens weer af te breken. Echt een vakantiegevoel :D. Morgen hebben we weer een lange dag voor de boeg. We vertrekken `s ochtens vroeg en zullen aan het einde van de dag op de campside aan komen.

Dit was het weer voor nu. Ik kijk er erg naar uit om naar huis te gaan, ben het kamperen namelijk wel een beetje zat ;). Maar aan de andere kant wil ik hier ook nog echt niet weg… Ik kom iets eerder terug dan vewacht. Mijn trip eindigt op zaterdag 27 nov in Kenia. Maandag 29 nov zou mijn vlucht vertrekken vanuit Zambia en dinsdag zou ik dan aankomen in Nederland. Het was voor mij (bijna) ommogelijk om binnen 1,5 dag terug in Livingstone te komen. Dus ik heb nu een nieuw ticket gekocht en nu vertrek ik zondag 28 nov vroeg in de ochtend vanuit Kenia en dan kom ik zondagmiddag al aan in NL. In plaatst van aantal dagen reizen ben ik nu in een halve dag terug in NL dus dat is erg fijn :D

xx Nienke

ps. Een aantal foto`s van mijn trip staan bij mijn vorige bericht (van gister)

  • 18 November 2010 - 18:07

    Inge:

    Nien, je hebt er weer een leuk verslag van gemaakt. Succes nog even met kamperen ;) en tot snel xxx

  • 18 November 2010 - 22:13

    Judith:

    Hallo Nienke,

    Het was weer een leuk verslag,we lezen het altijd met veel plezier.
    Fantastischefoto´s ook.
    Geniet nog even van de zon en de warmte.Het is hier wat somber en vroeg donker.
    Een goede reis terug straks.

    groetjes judith

  • 19 November 2010 - 10:48

    Rianne & Marvin:

    Heey Nienk!

    Wat ziet dat er geweldig uit, Zanzibar, en Lake Malawi trouwens ook. Leuk hoor je henna tattoo!! Hihi.. Nou, wel fijn dat je nu korter doet over je terugreis. Maar geniet nog maar even wat het warme weer, het is hier echt ijskoud!! Denk dat het een hele koude winter gaat worden. Ohja, 't is wel echt ment to be dat je aan een stuk door die Henry blijft tegenkomen hoor =P. Liefs Rianne

    Ps. Veel mensen hebben al erg kunnen lachen om ons filmpje van de swing =D

  • 20 November 2010 - 12:40

    Lieke:

    Wat een prachtige foto's Nien :D !! Geniet er nog even van, voor je het weet ben je weer in het koude Nederland...
    Snel weer saté eten, haha!

    Liefs xx

  • 20 November 2010 - 13:08

    Suzanne:

    Neee Nienke, niet weer Henri haha! Wat toevallig weer allemaal! Fijn dat je een leuke trip hebt en dat jullie nu met iets meer zijn. Is die kok niets voor jou nee ;) die kerels zullen wel elke trip een andere lekkertje hebben of niet! Maar je bent eind nov al thuis!! Ik heb Rian gevraagd of ze mijn verjaardag komt vieren...kom je ook? 16dec Enschede of 18dec Epe :):)
    Veel plzr nog even, geniet ervan

    Liefs Suus

  • 21 November 2010 - 18:55

    Joy:

    Weer genoten van je leuke verslag en fotoos, zittend naast een warme kachel, want het is hier maar koud. Geniet nog lekker! Tot snel

    Groet
    Joy

  • 22 November 2010 - 11:01

    Mama:

    hoi schat,

    wat een gezellig verhaal. Ben blij voor je dat je het toch heel leuk hebt, maakte me wel een beetje zorgen over me mijself and i maar het is goed gekomen. geniet nog even van je laatste dagen en we zien je zondag. xx mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dar es Salaam

Vrijwilligerswerk met Activity International

Recente Reisverslagen:

18 November 2010

Van Zambia naar Malawi en door naar Tanzania

17 November 2010

Overlandtrip

03 November 2010

kano trip

03 November 2010

3e week

31 Oktober 2010

Jungle Junction
Nienke

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 58230

Voorgaande reizen:

04 November 2012 - 05 Mei 2013

Trip around the world!

05 September 2010 - 28 November 2010

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: