Een nieuw verhaal met weer veel gebeurtenissen.. - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Nienke - WaarBenJij.nu Een nieuw verhaal met weer veel gebeurtenissen.. - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Nienke - WaarBenJij.nu

Een nieuw verhaal met weer veel gebeurtenissen..

Door: nienkeverkerk

Blijf op de hoogte en volg Nienke

20 September 2010 | Zambia, Livingstone

Hallo allemaal,
Dinsochtend ben ik weer alleen naar Malota School geweest. Ik was erg moe en ik had spierpijn van die dag daarvoor (stenen tillen bij Builing Project). Helaas was het ’s ochtends in de klas weer een gekkenhuis. De lerares was ziek dus ze was er niet. Iemand anders nam het over, maar na een tijdje gingen de kinderen toch weer klieren (elkaar slaan e.d.) en ze luisterden niet. Op een gegeven moment was de leraar even weg en stond ik er alleen voor. De kinderen hadden net pauze gehad en moesten naar binnen, maar sommige kinderen gingen weer slaan dus ik heb Victor om hulp gevraagd. Hij is een afrikaanse jongen die daar ook vrijwillig komt en les geeft. Hij is net klaar met school en hoopt binnenkort te kunnen studeren. Hij heeft ervoor kunnen zorgen dat de kinderen weer naar binnen en aan het werk gingen. Daar was ik erg blij mee! Om 10 uur heeft hij mij een soort rondleiding gegeven door de wijk ‘Malota’. Het was interessant om te zien hoe de wijk eruit zag, omdat we er altijd alleen maar langs rijden. Daarna heeft hij laten zien waar hij woont. Hij woont samen met zijn moeder, oom, tante en neefjes en nichtjes. Er zijn twee kleine kamer; een soort woonkamer en een slaapkamer.

Tussen de middag heb ik het met Mary Reid (project manager) over de situatie op school gehad. Ik heb verteld dat ik de kinderen erg leuk vind, maar ik het erg moeilijk vind om orde te houden (ivm taal barriere) en dat ze niet luisteren naar wat ik zeg. Of ze mij begrijpen is ook de vraag. Het is moeilijk om hierdoor les te geven... De tijd gaat daardoor erg (!!) langzaam. Ze zei dat ik het anders nog 1 dag moest aankijken en dat ik anders bij een andere school kan gaan kijken. Malota school blijkt ook wel de meest chaotische school te zijn waarmee ze samenwerken.

Die middag had ik weer met Suzie ‘Study group’. Suzie heeft een les wiskunde gedaan en ik heb een engelse les gedaan. Dit project vind ik niet zo leuk. Het zijn oudere kinderen en ik weet gewoon heel veel dingen niet van wiskunde e.d. Ik vind het daardoor ook wel lastig om bepaalde sommen uit te leggen, omdat ik dat al zo lang niet meer heb gehad. En dan ook nog in het engels... Gelukkig is Suzie er wel goed in, maar woensdagmiddag moet ik ‘Study Group’ ook doen en dan is Suzie er niet. Ik doe het dan met een nieuw meisje die vandaag is aangekomen. Dus ik had wel wat stress die middag, omdat ik het nu soort van in mijn eentje moest doen. Het is belangrijk om bij deze kinderen het goed voor te bereiden en ze genoeg werk ze tegen, want ze nemen vrijwillig extra lessen. Suzie heeft mij gelukkig een beetje geholpen hiermee en wat advies gegeven over hoe ik de lessen zou kunnen invullen.

Woensdag bleek er de hele ochtend ‘PE’ (sport) te zijn op mijn school. De lerares deed wat spelletjes met de kinderen en sommige waren aan het voetballen. De kinderen vonden het waarschijnlijk ook leuk om de hele (!!) ochtend aan mij te hangen. Ik heb geen moment alleen gestaan. Aan elke hand had ik een aantal kinderen, ze klommen op mij of hingen aan mij. Opzich heel leuk en schattig, maar niet voor aantal uur lang.... haha! Ze begrepen het ook niet (of ze wilden het niet begrijpen) als ik vroeg of ze mij even los wilde laten. Als ik naar mijn tas in het lokaal liep, volgden de halve klas mij... Ik kreeg ze dan met geen mogelijkheid naar buiten, tenzij ik zelf naar buiten ging haha. Toen weer een aantal kinderen aan het vechten waren en de kinderen lieten mij niet los, heb ik echt maar mijn armen van ze los getrokken, want ik kon helemaal niets. Soms sloegen de kinderen elkaar, omdat ze allemaal naast mij wilden zitten. Ik werd er op een gegeven moment echt gek van. Mary Reid kwam mij rond half 12 ophalen en toen stelde ze voor om morgen (donderdag) bij een andere school te kijken. Ik vond dit goed, omdat dit de enige school is waar ik tot nu toe ben geweest en ik kan nu niets vergelijken. En het is de bedoeling dat ik hier de aankomende zeven weken zal blijven...

Tussen de middag heb ik samen met Beth (Engeland) de lessen voor de study group voorbereid. Ik had namelijk gevraagd of zij ‘Science’ wilde doen. Ik vind het wel een beetje vervelend om te vragen, omdat het haar eerste project was, maar ik begreep er niets van. Van veel woorden wist ik de betekenis niet en aangezien zij engels spreekt is het voor haar wat makkerlijk om het aan de klas uit te leggen. Gelukkig vond zij dit geen probleem. Ik zou de wiskunde les doen. Tijdens de lunch heb ik dus hard moeten blokken om de wiskunde sommen te begrijpen haha. Maar die middag ging het eigenlijk erg goed. De leerlingen begrepen het en deden goed mee. Dus daar was ik wel erg blij mee!

’s Avonds zijn we met zijn allen naar een pizzeria geweest. De pizza’s daar waren echt zo ontzettend lekker!! Alles wordt daar zelf gemaakt. Daarna hebben Rianne en ik nog een softijsje gehaald, maar helaas smaakte dat niet zo lekker als het softijs in NL ;). Die avond ben ik vroeg naar bed gegaan, want ik was echt gesloopt. Ook al lijkt het alsof ik niet veel doe (;)) het is werk en de kinderen zijn echt slopend. De rest van de groep heeft hier ook last van. Deze week waren er ook drie ziek..

Donderdagochtend ben ik naar een nieuwe school gegaan: Dambwa Christian Community School. Kinderen die hier naar school gaan moeten schoolgeld betalen. Ook dragen ze hier uniforms. Beth wilde grade 1 doen dus nu doe ik grade 5. Dat vond ik opzich wel jammer, omdat ik de kleine kinderen leuk vind. Maar nu ik 1 ochtend in deze klas heb gezeten vind ik het eigenlijk wel leuk. Grade 5 en 6 zitten bij elkaar in de klas. Ik zal grade 5 les geven en de leraar zal nu grade 6 les gaan geven. De leerlingen van grade 5 zijn 10 jr- 11 jr. Tijdens de les heb ik werk van de kinderen nagekeken. Doordat ik nu bezig ben, gaat de tijd veel sneller. En ik vind het ook wel leuk. Ze hadden vanochtend wiskunde en ik zag dat ze toch nog veel dingen fout doen dus ik wil hier nu mee aan de slag gaan. Het lijkt me leuk om daaraan te werken en (hopelijk) resultaat te zien. Bij grade 1 schrijf je iets op het bord en daar doen ze een uur over. Bij grade 5 is dat niet zo. Ik kan nu wat meer doen dus dat vind ik wel leuk! De kinderen zijn, vergeleken met de kinderen van Malota, echt een machine. Als je binnenkomt, gaan ze allemaal staan en zeggen ze in koor: ‘goodmorning teacher, how are you?’. Echt zo schattig. Daarna moest een kind van de leraar een stoel voor mij pakken en mijn tafel schoonmaken. Ik vind dat wel een beetje zielig, echt een soort slaafje leek het. Verder, als hij wat uitlegt, dan geven ze in koor antwoord. Heel anders dan ik gewend ben. Opzich wel fijn, maar ze mogen van mij wel wat losser worden. Ik vind deze school wel prettiger om les te geven. Ik heb nu ook soort van mijn eigen klas. Ik kan dus doen wat ik wil en hoe ik het wil! En dat is erg prettig. Bij die andere school kon ik dat minder, omdat ik de manier van lesgeven van die docent niet wilde afkeuren. Maar ik mis wel een beetje die schattige, lieve en toch ook vervelende kinderen van Malota school haha! Maar ik ga nu op woensdagmiddag, als een soort compromise, les geven aan de leerlingen op Malota. Dit zijn niet de kinderen van grade 1 die ik al les gaf, maar wat oudere kinderen. Maar ik zie het niet zitten om nog 7 weken lang, 5 dagen in de week, les te geven op Malota.

Tussen de middag hadden we een taalles; Nyanja. Dit is een taal die door heel Zambia wordt gesproken. Er zijn nog meer talen die hier gesproken wordt zoals Chitonga, maar Nyanji kan iedereen spreken. Dit was erg interessant (maar erg moeilijk) om t leren, want nu kan ik dit in de klas gebruiken als de leerlingen mij niet begrijpen. Maar gelukkig kunnen de kinderen uit grade 5 best goed engels.

Die middag ben ik met Beth naar ‘The old people’s home’ geweest. Ik denk dat je het kan vergelijken met een verpleeg/verzorgingstehuis. We hebben eerst wat geveegd en tafels schoon gemaakt en daarna hebben we spelletjes gedaan met de ouderen die daar wonen. Dit was wel grappig. De meeste wilden bingo spelen. Sommige wilde graag boeken lezen/plaatjes kijken, maar dit wisten wij niet dus we hadden niets bij voor hen. Er is 1 blinde mevrouw en zij houd ervan om te kleuren. Dus als je haar een papier met gekleurde krijtjes geeft is ze helemaal blij. En ze riep me dan telkens en ze liet haar tekening dan zien. Echt zo grappig! Ik vertelde dan dat het er mooi uit zag, welke kleuren ze had gebruikt enz. Ze heeft echt een aantal vellen vol gekleurd :). Verder hebben we nog ‘mikado’ gespeeld en ik heb geprobeerd ‘domino’ uit te leggen aan een man, maar hij vond het nog best lastig haha! Maar ze vonden het volgens mij wel erg leuk. ’s Avonds was er weer voetbal en een BBQ. Ik ben hier niet naartoe gegaan. Ik was erg moe, verkouden en ik had wel zin om een avondje te relaxen.

Vrijdagochtend ben ik weer naar Dambwa Christian Community School gegaan. Toen ik aankwam was de leraar er niet. Hij moest even ergens anders heen, zei een andere leraar..? Gelukkig waren de kinderen rustig aan het werken. Ik ben later wiskunde met hen gaan doen. Na ongeveer kwam de leraar en toen hadden de kinderen de rest van de morgen gymles. Ik heb ze ‘trefbal’ geleerd. Ze kenden het spel niet dus dat was erg grappig! Al snap ik echt niet hoe die kinderen uithouden in deze hitte. Het was echt zo ontzettend warm!!

Die middag had ik geen community project, omdat we met een aantal een safari zouden gaan. Na de lunch ben ik met Mark, Rachael (project managers), Sharon (1 van de medewerkers van het hostel), Kristy (engeland) en de vier nederlandse meiden naar Botswana vertrokken. Daar was het Chobe National Park. Doordat we over de grens gingen, moesten we aantal keer uit de auto. We moesten met een veerpont over de Chobe River. Dit gaat echt heel anders dan in NL. Er kunnen per keer ongeveer 2 vrachtwagens mee en 1 personenauto. Wij hadden dit keer geluk en we konden gelijk mee. Maar het kan ook zijn dat je uren moet wachten... Bij Botswana moesten we nog paar keer uit de auto en formulieren invullen e.d. Ook moesten we met onze voeten over een soort voetenbakje. Je moest je voeten reinigen ivm ziektes..?? Heel apart hahaha. Die middag kwamen we aan op een soort camping. We hebben onze tent opgezet. ’s Avonds gingen we (alweer) BBQ’en en hadden we kampvuur met marsmallows. Erg gezellig. Rond 10 uur zijn we al naar bed gegaan, omdat we om 5 uur op moesten voor een game ride. Je gaat dan met een auto door het Chobe National Park waar je allerlei dieren ziet en je ziet dan de zonsopgang. Voordat we weg gingen kregen we nog een klein ontbijtje. Daarna zijn we met een groep van de camping vertrokken naar het park. We waren niet de enige, dus we reden in een soort stoet van safari auto’s (lees: bijna alleen maar oudjes..) . Het was erg koud!! We hebben bijna 3 uur rondgereden in het park. Het park is echt ontzettend groot!! Dus we hebben maar een klein gedeelte ervan gezien.

In het park hebben we onder andere giraffen, apen, antilopen, wrattenzwijnen, allerlei soorten vogels, buffalo’s gezien. Ik had eigenlijk gehoopt op olifanten en leeuwen, maar helaas....
Na de game ride zijn we terug gegaan naar de camping. Daar kregen we een uitgebreid ontbijt. Daarna hebben we onze tent en spullen ingepakt en wat gerelaxed. Rond 12 uur zijn we naar de Chobe River gegaan voor een boattrip. Het was erg luxe, want we hadden een boot en gids voor onszelf, dus dat was wel erg leuk! Het was ondertussen lekker warm geworden, dus het was echt heerlijk op het water. We hebben krokodillen, olifanten en nijlpaarden gezien. We zijn echt super dicht bij gekomen!! Soms wel erg spannend! Op een gegeven moment waren we dicht bij een groep olifanten en die gingen met baby olifanten oversteken door het water, dat was erg mooi om te zien! We waren echt zo dicht bij met onze boot! Helaas was mijn batterij van mijn camera halverwege de boottrip al leeg, dus ik heb hier geen foto’s van, maar Rianne heeft hier wel foto’s van (op haar site). Moe, maar voldaan gingen we na een drie uur durende boottocht weer terug naar huis. Weer aantal keer in en uit de auto, wat erg vermoeiend en ook wel irritant is. Rond etenstijd kwamen we aan in het hostel.

We zouden eigenlijk die avond naar Jollyboys gaan. Dit is een hostel, maar je kan er ook internetten en er is een bar. We zouden daar heen gaan, omdat het Danielle’s laatste avonds was. Zij vertrekt die dag erna naar een lion project, hier 10 minuten vandaan. Maar iedereen was echt zo moe, dat we niet meer zijn gegaan (een aantal andere meiden zijn wel gegaan). We hebben nog een film gekeken en daarna ik ben lekker op tijd naar bed gegaan. Ik was echt doodmoe (op een matje in een tent slapen heeft mij ook niet veel goeds gedaan haha) en ik was erg verkouden, last van mijn keel en veel hoesten :S.

Zondag heb ik rustig aangedaan, omdat ik mij niet nog steeds niet lekker voelde. Die middag is er een nieuwe nederlandse jongen aangekomen. Fijn dat er weer een jongen in het huis is, want we zitten nu ongeveer met 12 meiden... Dus een jongen erbij is wel fijn haha. Ik heb hem die middag laten zien waar de winkels waren en we zijn even naar het internet cafe gegaan. Verder heb ik hier niet zo veel gedaan. Helaas pakt de dvd speler geen europese film dus we kijken nu allemaal maar rare films, omdat dit de enige films zijn die het doen... Dus meiden, de dvd box die ik van jullie heb gehad kan ik niet kijken! Echt heel jammer!

Maandagochtend voelde ik mij nog steeds niet lekker, maar ben toch maar naar mijn school gegaan. Ik heb weer wiskunde met ze gedaan. Ik heb 35 leerlingen en ik denk dat 5 daarvan (misschien nog niet eens) het begrijpen. Dus ik laat ze sommen maken en dan leggen ze het op mijn bureau en dan kijk ik het na. Maar ik heb zo veel leerlingen dat de stapel echt groter en groter werd. Kinderen zaten echt lang te wachten, voordat ze hun schriften terug kregen en verder konden. Maar doordat zo veel kinderen het verkeerd deden probeerde ik het uit te leggen. Uit beleefdheid zeggen ze ‘ja’, maar vaak bedoelen ze dat niet. Er is 1 jongen in de klas die erg slim is en het goed begrijpt dus op een gegeven moment heb ik sommige leerlingen die het echt niet begrepen naar hem gestuurd, zodat hij het hen kon uitleggen. Hij heeft mij dus goed geholpen! Ik ga nu even kijken hoe ik het ga aanpakken, want ik moet het hen denk ik maar helemaal opnieuw leren.... Een uitdaging dus.

Die middag had ik ‘farming’ met Josephine, Kristy en Charlotte. Het is een soort grote moestuin met tomaten en uien e.d. Op de foto’s is het goed te zien wat ik bedoel. Ik heb nu eindelijk het gevoel gehad dat ik ff hard heb moeten werken, al heb ik die ochtend op school ook hard moeten werken. Maar we moesten eerst alle planten water geven. Toen kregen we zoals altijd, weer een pauze. Daarna moesten we naast alle planten een stok in de grond steken en het vastmaken met een blad, zodat de planten recht zouden groeien. Rond half 4 waren we klaar. We zouden pas rond 4 uur/kw over 4 opgehaald worden, dus dat betekende dat weer weer ontzettend lang moesten wachten. Toen zijn we maar richting het hostel gelopen, met de mannen van de farming. Onderweg kwamen we al de de rest tegen met de bus dus dat was fijn. Zij waren gelukkig ook eerder klaar. ’s

Ochtends is Suzie vertrokken en in de middag zijn er drie nieuwe meiden aangekomen. Twee amerikaanse en een portugese (zij slaapt op onze kamer) en alle drie blijven ze hier voor twee weken. Wat zal Niels het zwaar hebben met ongeveer 12 meiden ;).

Ik heb ook weer wat foto’s geupload. Op rianne haar site(rianneplanken.waarbenjij.nu) kan je ook kijken voor foto’s. Vooral van de laatste gedeelte van de boottrip.

Liefs Nienke



  • 20 September 2010 - 17:54

    Yash:

    Malota is echt zooo een crazy schoolke eh! Wel stom dat ze NOG crazier aan het worden zijn.

    Krijgt die leerkracht die kinderen zelf ook ni meer onder controle dan?

    Ofwel moet ge gewoon heel de drie uur lang: fish fish spell your name zingen ;-)

    groetjes uit het koude belgie

  • 21 September 2010 - 11:20

    Mama:

    Nou Nienke ik vind je wel stoer hoor zo met een eigen klas.
    Wil je toch geen onderwijzeres worden???
    Je maakt genoeg mee zo te lezen. Ik hoop dat je echt geniet van deze andere wereld.
    Ga je vast kijken wat ik daar straks kan doen....ziekenhuis project of zo??
    dikke x mam

  • 21 September 2010 - 11:58

    Patries:

    Hey Nienk!

    Jeetje je hebt het echt heel erg druk! Die foto's zijn echt heel leuk, de kinderen zien er idd 'lief' maar 'ondeugend' uit, hahaha!
    De safari was wel prachtig of niet? Heel veel succes teacher!

    Liefs Patries

  • 22 September 2010 - 14:30

    Kim:

    Haiii Nienke!!
    Jeetje wat gaaf zeg! Beter dat je er nu ook een wat rustiger klasje bij hebt, anders lijkt het me geen doen. Leuke foto's ook hoor! Die waterval zag er ook zo mooi uit! Veel plezier nog en doe voorzichtig!!

    xxx
    Kim

  • 25 September 2010 - 20:57

    Marjolein:

    Leuk weer wat van je te horen! Gaaf die safari zeg! Volgens mij zijn de kinderen daar gevaarlijker dan de wilde dieren hihi ;) Succes en veel plezier! Hier mis je niets; vies donker herfstweer :(. Febe is druk met inpakken, die gaat morgen verhuizen... Dus het rijk alleen als je in december weer terug bent.

    Liefs!!

  • 08 Oktober 2010 - 20:18

    Jan Verkerk:

    Dag Nienke wat een verslag,leuk dat je van de week belde het was goed om je stem te horen.
    Wil je mama nog even mailen over de visum wat ze kan regelen op het vliegveld.
    Hier gaat verder alles goed groeten papa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Vrijwilligerswerk met Activity International

Recente Reisverslagen:

18 November 2010

Van Zambia naar Malawi en door naar Tanzania

17 November 2010

Overlandtrip

03 November 2010

kano trip

03 November 2010

3e week

31 Oktober 2010

Jungle Junction
Nienke

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 58170

Voorgaande reizen:

04 November 2012 - 05 Mei 2013

Trip around the world!

05 September 2010 - 28 November 2010

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: