3e week - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Nienke - WaarBenJij.nu 3e week - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Nienke - WaarBenJij.nu

3e week

Door: helene Verkerk

Blijf op de hoogte en volg Nienke

03 November 2010 | Zambia, Livingstone

Lieve Allemaal,

Ben net terug van mijn safari en de kono trip dus wil jullie even laten meegenieten.
Zaterdagochtend al vroeg (7 uur)opgehaald door een busje die ons naar de grens van Botswana zou brengen. We waren nog niet echt uitgeslapen. Het was die avond ervoor erg laat geworden. Met een groep zijn we uit geweest in een locale bar waar een aantal bandjes speelde ..erg gezellig maar wel erg laat.De grens was ongeveer een 1 uur rijden. Daar aangekomen moesten we eerst alle papieren regelen voordat we met een veerboot naar de overkant konden. Het was erg druk en we vroegen ons af waarom het zo lang duurde voordat de veerboot(tje)eindelijk onze kant op zou komen. Hij zat vast in de modder. Toen we eindelijk aan de overkant waren stond daar een busje te wachten om ons naar de startplaats te brengen.
We kwamen bij een prachtig complex aan en hoorden dat we daar eerst gingen ontbijten????nou heerlijk decadent. Wilma kreeg een waas voor haar ogen, had in die 5 weken nog geen normaal ontbijt gehad.We werden wat opgejaagd want de boot stond voor ons klaar.We kregen dus al een kleine safari op het water met z'n 2e!!!Vanuit de boot heb ik de eerste olifanten gezien, we hebben ze geteld en het waren er 100. PRACHTIG! Heel veel nijlpaarden(hippo's)in het water, impala's, wrattenzwijnen, zeebra's en veel vogels.We werden na 1¼ uur afgezet bij een prachtige lodge, hotel waar we werden opgewacht door onze gids Koos. Een blanke botszwaan die zuid-afrikaans sprak. We werden uitgenodigd voor een 3 gangen lunch.
Wilma vroeg zich af of we wel goed zaten want dit alles stond toch niet in de beschrijving. Maar ja hoor, het hoorde er allemaal bij, we kregen zelf blommekes op tafel omdat we zolang bij de veerboot hadden moeten wachten. Koos legde uit wat we de komende dagen allemaal zouden gaan doen en we lieten het een beetje over ons heen komen. Wilma voelde zich niet al te best: te weinig slaap,verkouden en vooral heeeeel moe. Na de lunch in onze prive open kar en rijden maar. We gingen het chobe reservaat in en daar begon onze safari. We hadden meteen beet, mijn favoriete olifant was de eerste en er volgenden weer 10 tallen. De zeebra's en de impala's(prachten beesten, ik vind ze op hertjes lijken)ontzettend veel vogels. Koos kende elk vogeltje dus vertelde mij de engelse en Afrikaanse naam.Ik heb mijn ogen uit gekeken terwijl Wilma zo af en toe in slaap viel en wakker werd als ik haar een stomp gaf voor een foto die ze dan moest maken.
Rond half 5 was Wilma het zo zat dat ze vast naar het kamp terrein wilde en Koos deed dat.Hij heeft alle andere dagen alles gedaan wat we vroegen en wilden. Toen we bij het kamp aankwamen stonden de kok(AJ) en zijn hulp wild te zwaaien en te roepen dat we veeeel te vroeg waren maar wij zeiden geen rekening met ons te houden ..wij zouden in alle rust onze tent bekijken en het kamp.
Een tentje voor ons 2e(prima), een douch 4 stokken met een zeil eromheen.De toilet= een gat in de grond met een wcpot erop en een tent er omheen.Na wat kennis te hebben gemaakt ging AJ(een leuke knul van 23 sprak ook wat zuid-afrikaans)het eten op een houdvuur klaarmaken.
En dat werd een heerlijke maaltijd met daarna een toetje en gezellig gezelschap. Ik moet alleen erg wennen aan het feit dat het hulpje Janson (een zwarte man uit Zimbawe) achter de wagen blijft zitten en zich erg afzijdig houdt, maar dit is deze cultuur. De baas roept en hij rent.Na wat bij het vuur te hebben gezeten vielen onze ogen dicht en na wat veiligheidregels: als je 's nachts je tent uit komt op gele of groene lichtjes letten. Groen kan maar geel....in je tent blijven!!!leeuwen in de buurt brrrr toen werd ik wat angstig.
De volgende ochtend om 5.30 opgestaan na een heerlijke nacht zonder beesten.Om 6 uur in de kar en op naar de beesten. We hebben er weer heel wat gezien, het was alleen erg koud. Om 8 uur terug op het kamp kregen we een echt engels ontbijt voorgeschoteld.AJ en Jason zouden wat water gaan halen voor de douche maar kwamen na een kwartier luid schreeuwend weer terug.......leeuwen gezien. Ik ben nog nooit zo snel in een auto gesprongen.Met een snelheid van heb me jouw daar volgenden wij de auto van AJ...maar helaas the lion king was niet meer te vinden maar wel 3 leeuwen die op hun gemaak lagen te slapen onder een boom.Toen kregen we door dat er een luipaard was gezien.Hup weer verder en ja hoor in een boom lag die grote poes. Een prachtig gezicht. Alleen had hij die nacht een moord gepleegd en het resultaat was een impala die in de boom op een tak hing.We hebben daar wel een half uur gestaan om naar het beest te kijken. We blijken echt geluk te hebben gehad.AJ kwam er aan rijden met het prachtige bericht dat de 3 leeuwen net nadat we waren weggereden ook een moord hadden gepleegd en zij hier getuigen van waren geweest. De prooi was bambi...O wat erg. We hadden bambi net op de foto gezet, hij was net 2 dagen oud en liep daar met zijn vader en moeder.Ik moet zeggen dat ik in 3 dagen wel heb geleerd dat je niet zo jankend hierover moet doen want dat dit dus echt moeder natuur is.(maar ja 3 dagen is wel wat weinig om toch geen medelijden te krijgen).Die dag hebben we nog erg veel gezien, een heerlijke lunch gehad en tegen het eind van de middag een prachtige zonsondergang gezien.De 2e nacht was koud en het slapen ging dan ook wat minder maar...we hebben niet geklaagd.Inmiddels hadden we al 2 dagen niet in de spiegel gekeken en onze voeten zagen zwart en onze haren stonmden overeind maar we genoten.De gidsen vonden ons vrouwen bikkels...geen gezeur over make-up.Onze laatste ochten ook weer om 6 uur de wagen in maar het was stil in het dierenbos.Tijdens het ontbijt hadden we het erover dat we het die nacht koud hadden gehad. De heren keken wat verbaast en vroegen of het dekbed niet warm genoeg was geweest. DEKBED?????ik had onder een laken gelegen met een handdoek over mij heen. Wat bleek: we hadden de rits van het luchtbed niet open gemaakt en als we dat gedaan hadden dan was daar een compleet bed uitgekomen. De mannen vonden ons een stel sukkels dat we niets hebben gevraagd. Nou ja we hebben weer wat geleerd. Wilma en ik kwamen niet meer bij en Koos en AJ lachten nadat ze van de schrik waren bij gekomen ook mee. Dan nog een mooi voorval.Toen wij met de 2 auto's achter de leeuwen aan waren. Kwam AJ eerder dan wij weer op het kamp terug en wat bleek..... de bavianen waren langs gekomen en waren bezig de keuken leeg te halen. Een grote bobiaan was er met AJ's grote schaal vandoor gevuld met witte bonen. AJ er schreeuwend achteraan net zolang tot dat de baviaan (AJ noemde hem de fucking Bobiaan)de schaal weer liet vallen.De volgende dag zijn ze ook nog terug geweest en hebben AJ's eieren gestolen. Dus geen engels ontbijt de volgende morgen. Nou ik heb fantastische dagen gehad, veel gezien en vooral veel gelachen en mijn 17 jaar kampeer ervaring heeft mij geholpen te genieten van het slapen in de natuur. Nienke zal nog wat foto's plaatsen. Ik denk dat zij nog een verhaal zal schrijven over de afgelopen 2 dagen, het kanoeen op de zambezi river. Morgen nog naar de Victoria watervallen. Morgenavond breng ik Nienke weg naar haar ontmoetingsplek voor de volgende trip.Dit zal een spannende tijd voor haar worden, ik zou wel mee willen.Vrijdag vertrek ik weer naar huis. Ik heb genoten van mijn 3 weken hier in dit mooie land met zoveel mooie en lieve mensen en kinderen. Ik ga zeker terug naar Afrika en dan het liefst ook vrijwilligers werk doen. Dit was het voor nu. Lieve groeten voor allemaal en tot gauw

Liefs uit een wat regenachtig Livingstone, Zambia
Helene

• 03 November 2010 - 15:08

Ed & El:

Meid, dat jij nog es midden in de rimboe slaapt! Wat een fantastisch avontuur, da's wat anders dan in een tentje op de camping. Ik zag dat Jan al bezig was met een hutje in de tuin te bouwen. Met een extra dekwentje...
    Veel groeten aan de jullie,
    tot volgende week.

• 03 November 2010 - 17:33

Marjolein:

Hoi mam, leuk je verslag! Fijn dat je alles leuk vindt. Je zal mn sms wel niet ontvangen hebben... Goede reis terug en tot zondag? Hier mis je niets; regen, kou en donker.

• 04 November 2010 - 12:08

Haaarry De V:

WAt een prachtige foto's van de fauna. En wat leuk dat je zo verliefd raakt op onze gevederde vrienden: the hornbill, the fish eagle en the carmine bee-eater. Overigens ook hele mooie kwaliteit in je andere foto's, maar die gaan niet over the birds.
    Is het ticket van Nienke in haar e-mail box aangekomen?
    Hoe laat kom je zaterdag aan?Werkt je telefoon dan met je eigen SIM kaart? en je eigen nummer?
    Harry