5,4,3,2,1..........BUNGEE!!!! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Nienke - WaarBenJij.nu 5,4,3,2,1..........BUNGEE!!!! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Nienke - WaarBenJij.nu

5,4,3,2,1..........BUNGEE!!!!

Door: nienkeverkerk

Blijf op de hoogte en volg Nienke

17 Oktober 2010 | Zambia, Livingstone

Hallo allemaal,

Vorige week dinsdag ben ik met Charlotte en Rianne naar Home Base Care geweest. Dit is het Medical project. Er waren geen lessen ivm ‘International Teaching Day’. Ik vond het erg interessant en leuk om een keer mee te gaan. Charlotte is een dokter dus we konden veel leren. We gingen met een Caregiver (iemand die verteld welke bewoners we in dat dorp moeten bezoeken). We hebben ongeveer 5 mensen bezocht. Sommige mensen waren niet thuis. Mensen krijgen geen afspraak dus we komen langs wanneer we in de buurt zijn.

Ik vond het best een bijzondere ervaring, omdat je bij mensen thuis komt. Als wij aankomen dan zetten ze gelijk bankjes en krukjes voor je neer. Zij gaan dan op de grond zitten. Best apart/ongemakkelijk, maar ze zien het als een belediging als je niet op de bankjes of krukjes gaat zitten.

Die ochtend gingen we ook langs bij Martin. Ik weet niet of ik in mijn eerste blog iets over hem heb verteld? Maar op mijn eerste dag zijn we tijdens de introductie langs een aantal projecten gegaan. We gingen toen de vrijwilligers van de Medical project halen en zij waren nog bezig met hun laatste patiënt: Martin. Dit is een jongetje van ongeveer 3 jaar. Vanaf zijn benen tot aan zijn rug is hij verlamd. Door het kruipen over de grond heeft hij plekken op zijn knieën en een doorligplek op zijn rug/kont. Als de vrijwilligers van het Medical project langskomen dan verzorgen ze zijn wonden. Het was leuk om hem weer te zien. Het is echt zo’n leuk jongetje!

Die middag had ik studygroup. Ze hadden gezegd dat er kinderen zouden zijn, maar omdat het ‘International Teachers Day’ was er ook een grote kans dat er geen kinderen zouden zijn…. Ik moest er toch maar heen. Na 30 min wachten waren er, zoals verwacht, geen kinderen. Van de projectmanager moesten we naar een andere school waar waarschijnlijk wel kinderen zouden zijn. Na weer 30 min kwam er eindelijk twee kinderen aanlopen. Daar zijn we maar lessen aan gaan geven en later kwamen er nog meer leerlingen. Woensdagmiddag precies hetzelfde verhaal. Mijn project ging niet door. Toen werd ik op een ander project gezet, wat vervolgens ook niet door ging. Ik was (ben) echt doodmoe dus een middagje vrij zou ook niet verkeerd zijn, maar we moesten toch maar mee met een ander project. We moesten met lesgeven op Malota School. Totaal waren we met vier leerkrachten op acht leerlingen. Niet ideaal en duidelijk veel te veel. Hierdoor hebben we deze middag ook weer alleen maar gezeten en niets gedaan voor een lange tijd… Erg frusterend!!

Vrijdagavond zijn we met de hele groep naar een Mexicaans restaurant gegaan ivm de laatste avond van Charlotte en Beth (Engeland). Het was erg gezellig! Er waren ook optredens en er werd echt afrikaans gedanst…. Heel anders dan wij in Nederland gewend zijn ;). Sommige uit de groep voelden zich geroepen en gingen meedansen op het podium haha! Daarna zijn we nog met een aantal naar een andere bar gegaan. Het was een erg leuke en gezellige avond! Het was ook zeker goed voor de onderlinge sfeer en band in de groep. Er komen en gaan veel mensen. Hierdoor komt er soms ook een tweedeling in de groep (vooral tussen de Nederlanders en de Engelsen). Een aantal mensen zijn nu vertrokken en is het een stuk gezelliger!

Zaterdagochtend waren we er weer vroeg uit. Een aantal van de groep zouden gaan bungeejumpen. Iedereen probeerden mij ook al aantal weken over te halen om het te doen. Ik wilde het graag maar het leek me wel ontzettend eng!! Dit is de één na hoogste bungee van de wereld (111 meter) en ook nog één van de mooiste uitzichten plekken (Victoria Falls). Toen we daar aankwamen bleek er geen elektriciteit te zijn dus kon er niet gesprongen worden. Aangezien in nog steeds in twijfel zat, was ik ergens toch wel erg blij ;).

De laatste weken hebben we bijna dagelijks dat er een aantal uur geen water en elektriciteit is. Ik heb begrepen dat er door de droogte minder water is bij de Victoria Falls. En dit zorgt ervoor dat er minder elektriciteit kan worden gemaakt. Hierdoor vallen er dagelijks in bepaalde delen van Livingstone het stroom uit en is er geen water. Erg irritant, maar ja alles went..

Zaterdagmiddag zijn we naar de ‘krokodillen park’ geweest. De krokodillen zaten we in kooien of in het water, maar we mochten er wel in om samen met een krokodil op de foto te gaan. Erg leuk, maar wel een beetje eng ;). Aan het einde van de tour mochten we nog een kleine krokodil beethouden.

Zondag zouden we terug gaan naar de Victoria Falls voor de bungeejump. Ik had die avond ervoor besloten om het toch maar wel te doen. Door de spanning heb ik de halve nacht wakker gelegen van de zenuwen haha. Zondagochtend zijn we eerst naar de ‘Devils Pool’ gegaan. Dit is ongeveer hetzelfde als ‘Angels Pool’, maar nu kan je in het water aan de rand van de waterval zitten en naar beneden kijken. Alsof ik niet genoeg enge dingen heb gedaan, ben ik toch maar meegegaan haha. Maar we hadden goede gidsen mee en het was echt ontzettend mooi en gaaf!! Daarna zijn we daar nog gaan ontbijten. Omdat de volgende groep stond te wachten, moesten we erg haasten met het ontbijt e.d. Iets wat je niet vaak in Afrika mee maakt. Normaal gaat alles op het gemak..

Daarna zijn we naar de Victoria Falls gegaan om te gaan bungeejumpen. Daar aangekomen werden de zenuwen steeds erger. Wilma, Suzanne, Ansley, Rianne en ik zouden gaan springen. We deden alle vijf een combo. Je gaat dan bungeejumpen, een swingjump (wat ik al een keer in Ecuador heb gedaan) en van een soort kabel/tokkelbaan. Rianne en ik hebben eerst de swingjump gedaan. Ik was doodsbang, maar ik had al betaald dus ik kon niet meer terug ;). De swing was echt super gaaf!! Rian en ik hebben wat af gegild, maar ’t was echt super! Daarna moesten we de bungee doen. Doordat we de swing hadden gedaan was ik minder bang. Ik ben eerst gegaan. Wow wat was dat eng zeg!! Voor dat ik het doorhad ging ik al beneden en stuiterden ik nog paar keer omhoog. Ik ben blij dat ik het heb gedaan, maar ik vond het doodeng en ik zal het niet snel nog een keer doen. Ik stond daarna echt te trillen op mijn benen! Toen ik weer boven was, moest Rianne nog springen. Ondanks dat ik het niet super vond heb ik tegen Rianne gezegd dat het super was want zij vond het ook best eng haha! Daarna hebben we nog de kabelbaan gedaan en dat is echt niets vergeleken met de bungee en de swing ;). Ze hebben een video en veel foto’s gemaakt en die hebben we daarna met zijn allen bekeken.

Afgelopen week was het echt bloedheet dus we hebben veel gerelaxed. Dit weekend hebben we niet veel gedaan. Dit komt ook omdat ons geld op was (we kunnen hier niet pinnen). Gelukkig komt mijn moeder maandag met een pinpas waarmee we wel kunnen pinnen :D.

Gisteravond zijn we met de hele groep op een bootcruise geweest. Dit kregen we van de organisatie. Het was erg leuk en gezellig. We hebben nijlpaarden en olifanten gezien. Op de boot zat nog een groep Nederlanders. We zijn met hen daarna nog wezen stappen. Het was weer erg gezellig en we hebben enorm gelachen om alle rare en irritante Zambiaanse mannen.

Verder gaat alles goed hier. De projecten zijn leuk en gaan goed. ’s Avonds relaxen we door met zijn alle te kaarten, poolen en voetbal kijken. Afgelopen dinsdag hebben we Nederland – Zweden gezien!! Erg leuk :D!

Morgen komt mijn moeder! Ik ben benieuwd hoe ze het zal vinden hier. Ze zal hier 2,5 week blijven. Ik heb zelf nog twee weken projecten en dan ben ik hier nog een week met mam. Daarna wil ik nog drie weken reizen. Daar ben ik nu voor aan het zoeken.

Dit was het weer even voor nu. Bedankt voor alle reacties! Erg leuk om te lezen :D

Liefs Nienke

@ Kevin; wat leuk dat je hier ook hebt gezeten en dat je soms mijn blog leest! Ik heb het aan Mary Reid gevraagd over je shirt, maar ze zegt dat ze hem niet heeft gevonden. Diegene die je waarschijnlijk heb gezien op mijn foto (de shirt die in de woonkamer hangt) komt rechtstreeks uit de office. Helaas

  • 17 Oktober 2010 - 16:41

    Nette:

    Nienke wat eng, ik vind je maar heel dapper. Toch wel geweldig al die avonturen. Je moeder komt morgen aan, Ben reuze benieuwd hoe ze het zal vinden. Laat het ons maar gauw weten.
    Groetjes en liefs, Oma Ellij, Els en Nette

  • 17 Oktober 2010 - 18:27

    Je Zus:

    Heb je verhaal nog niet gelezen, maar wilde alvast zeggen: wat een gave foto's/video's! Echt super! Bedankt voor je kaartje, die kreeg ik vandaag binnen, leuk! Wow en wat cool dat je hebt gesprongen... ieehh.
    Kreeg zojuist sms van mam dat ze nu in vliegtuig zit, dus ze is on her way! Have fun.

    x Marjolein

    P.s: ben je nou zo afgevallen?!

  • 18 Oktober 2010 - 05:16

    Joy:

    Wauw! Wat geweldig dat je hebt gesprongen! Veel plezier met je moeder komende tijd! Doe haar de groetjes.
    Joy

  • 18 Oktober 2010 - 12:08

    Ino Van Der Held:

    Nienke toch, grote avonturierster, ik ben jaloers en trots op je!!! Met jouw reisverslag zou je een documentaire kunnen maken voor de VPRO!!!Heel Nijmegen, ik alleen dus, leeft met je mee!! Neem je een giraffe-nek voor me mee? Dan kan ik met kerstmis de nek vullen met nijlpaarden- en krokodillenvlees. Ik heb op advies van je moeder mijn E-mail aangemeld zodat ik voortdurend op de hoogte blijf van jouw wonderbaarlijke avonturen!! Veel mooie dingen toegewenst van je oom uit Nijmegen.

  • 18 Oktober 2010 - 20:40

    Jan Verkerk:

    Dag Nienke bedankt voor je leuke verslag blij dat ik niet hoefde te jumpen, inmiddels ben je samen met mama veel plezier de komende weken groetjes papa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Vrijwilligerswerk met Activity International

Recente Reisverslagen:

18 November 2010

Van Zambia naar Malawi en door naar Tanzania

17 November 2010

Overlandtrip

03 November 2010

kano trip

03 November 2010

3e week

31 Oktober 2010

Jungle Junction
Nienke

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 58175

Voorgaande reizen:

04 November 2012 - 05 Mei 2013

Trip around the world!

05 September 2010 - 28 November 2010

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: