Australie en Tasmanie - Reisverslag uit Hobart, Australië van Nienke - WaarBenJij.nu Australie en Tasmanie - Reisverslag uit Hobart, Australië van Nienke - WaarBenJij.nu

Australie en Tasmanie

Door: Nienke Verkerk

Blijf op de hoogte en volg Nienke

12 Januari 2013 | Australië, Hobart

Hallo allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik een bericht heb geplaatst. Dit keer een verslag vanuit Tasmanie (Australie).

Twee weken geleden zijn we vanuit Christchurch naar Melbourne, Australie gevlogen. In verband met Oud & Nieuw hadden we al een hostel geboekt in het centrum, het zag er prima uit toen we dit in NL gingen boeken. Helaas bleek dit met de werkelijkheid niet te kloppen. Ik begreep van Charlotte dat een meisje bij de ingang van het hostel had gezegd dat we beter niet naar binnen konden gaan en daar hadden we misschien ook maar naar moeten luisteren ;). Het was een niet zo prettig hostel. De badkamer was erg oud en vies, nog maar te zwijgen over de keuken. Daar verdween echt compleet mijn eetlust. Het hostel was eigenlijk een groot gebouw met aparte kamers, waarvan de muren 1,5 meter voor het plafon stopten dus je had wel een kamer die je deelde met 3 mensen maar eigenlijk deelde je het met de hele verdieping want je hoorde alles. Er waren geen stopcontacten in de kamers (wat noodzakelijk is voor een backpacker) dus iedereen zat op de gang bij de stopcontacten. Best vage en rare mensen liepen er rond, maar op onze kamer gelukkig niet. Het was dus niet zo'n prettig hostel, maar uiteindelijk went het ook wel. We zorgden er gewoon voor dat we de hele dag op pad waren en alleen in het hostel sliepen.

De eerste paar dagen in Melbourne hebben we niet zo heel veel gedaan. Het was bloedheet, bijna 40 graden. Weer even wennen na paar koude en regenachtige dagen in Christchurch. Vaak hebben we bij Federation Square (groot plein) uren gezeten. Genieten van de zon en vaak ons meegenomen ontbijt uit het hostel daar opgegeten. We hebben een dagje met een hop-on-hop-off bus door de stad gereden. Leuke plekjes in Melbourne gezien. Ik ben nog naar een soort avondmarkt geweest. Ze hadden daar ontzettend veel kraampjes met eten van over de hele wereld, bandjes die optraden en nog kraampjes met spulletjes die ze verkopen. Voor de rest veel rondgelopen door Melbourne en een ander hostel geregeld voor de laatste twee dagen die we in Melbourne zouden verblijven (helaas hadden we al 4 nachten in dat ene hostel besproken en betaald..). Met Oud & Nieuw zijn we naar de pier gegaan om naar het vuurwerk te kijken. Dat was erg mooi!! Daarna zijn we nog naar een bar gegaan van een hostel (waar we de laatste 2 dagen zijn verbleven). Daar hebben we nog een drankje en een dansje gedaan. Weer eens wat ander dan de klok die 10 seconden voor 12 uur aftelt en de glazen champagne en oliebollen ;).

Vorige week zaterdag zijn we vertrokken naar Tasmanie. Charlotte heeft daar familie wonen. We verblijven bij Ali. Zij en haar man zijn bijna 40 jaar geleden geemigreerd naar Tasmanie. Ze woonde net zoals Charlotte vroeger in Sliedrecht dus veel dingen weet zij ook nog van Sliedrecht en omgevingen etc, erg leuk.

Ali woont vlakbij de hoofdstad van Tasmanie, Hobart. Ze woont echt prachtig, 2 min lopen naar het strand en een mooi uitzicht over de zee. We hebben zelfs een keer dolfijnen gezien vanaf haar balkon, echt heel gaaf!

Toen we aankwamen bleek er in Tasmanie al bosbranden te zijn. Gelukkig hebben wij er niet veel last van gehad. Tasmanie is 2x zo groot als NL. De dichtsbijzijnde bosbrand is ongeveer net zover als van Gorinchem naar Groningen. Een aantal wegen en National Parks waren afgesloten vanwege de bosbranden dus aan het begin van de week konden we niet veel doen, omdat grotendeels van de trips niet door konden gaan. De eerste paar dagen zijn we dus in de omgeving van Hobart gebleven. We hebben de Salamanca markt bezocht. Elke zaterdagochtend is deze markt er. Ze hebben veel kraampjes en divers soorten eten. Ali had verteld dat er ook een kraampje zou zijn met poffertjes en dat die echt zoals de Nederlandse poffertjes zouden proeven. We zijn de markt paar keer over geweest, maar helaas geen poffertjeskraam... ze hadden een dagje vrij. Vandaag waren we weer op de markt, maar ze waren er weer niet! Heel jammer want had me er helemaal op verheugd haha.

We hebben nog een middagje op het strand gelegen, maar het was zooo warm dat we het niet lang hebben volgehouden ;). Ali heeft ons ook nog meegenomen naar Mount Wellington. Vanaf deze berg heb je ontzettend mooi uitzicht over Hobart. Het was boven zo ontzettend koud en het sneeuwde zelfs een beetje. Het voelde even alsof we in Nederland waren haha.

We zijn een ochtend naar Tahune Park geweest. Daar hebben we een kleine hike gedaan en waar je op een gegeven moment over een airwalk brug kan lopen. Je stond dan hoog op een brug met een mooi uitzicht. Helaas regende het en hebben de hike wat sneller gedaan ;). Daarna hebben we een eagle hang gliding gedaan. Het lijkt een klein beetje op zo'n tokkelbaan. Je zit dan in een zitje en boven je zitten de vleugels van een adelaar en dan wordt je naar achter omhoog getrokken en dan uiteindelijk laten ze je los en vlieg je soort van terug naar beneden. Erg leuk en je gaat nog best hard ook ;). (foto's volgen nog). Op de terugweg zijn we nog gestopt in een winkeltje met Nederlandse producten. Ik kon het natuurlijk niet laten om iets te kopen dus heb een zakje pepernoten gekocht :). In supermarkten hebben ze ook vaak een plankje met producten uit andere landen. In de supermarkt hier hadden ze ook een plank met Nederlands producten zoals speculaasjes, Nederlandse groenten etc.

Donderdag zijn we met een jetboat langs de kust gevaren. We gingen aardig hard met de jetboat, soms maakte hij scherpe bochten (wat soms wel een beetje eng was haha) dus het was een spectaculaire boottocht. Ze hebben ons een aantal dingen laten zien en verteld dus dat was wel leuk. 's Middags zijn we met Ali naar haar vakantiehuisje in Coles Bay gegaan, een leuke toeristische badplaats. Daar hebben we gister een mooie hike gedaan over de 'Wineglass Bay'. Dit hebben ze zo genoemd, omdat de baaij in de vorm van een wijnglas is. In NZ en Australie geven ze altijd aan hoelang de hike ongeveer is. Dit is altijd erg ruim berekend. Meer voor mensen die heel erg op hun gemak lopen, even gaan zitten, foto's nemen etc, want vaak doe je er veel korter over. Voor deze hike hadden ze 5 uur aangegeven. Omdat ik dit niet echt gewend ben en niet veel van zulke wandelingen heb gedaan was ik er een beetje bang voor dat ik er zolang of nog langer over zou doen.... Het was namelijk ook ontzettend warm weer (in tegenstelling tot de laatste dagen, wat kouder en soms een beetje regen). Gelukkig viel het reuze mee. Ik heb er 3,5u over gedaan. Het was een mooie, maar ook wel een zware wandeling. In het begin moest je een lang stuk omhoog lopen/klimmen.Veel verschillende soorten landschappen gezien en je had prachtig uitzicht. Twee keer kwamen we langs een strand. Echt een super mooi strand! Bij 1 strandje hebben we even gezeten, helaas hadden we onze bikini's niet bij ons ander had ik even een duik ter verfrissende genomen. We hebben zelfs een kangaroo gezien, hij zat op een gegeven moment heel dicht achter ons wat water te drinken. Heel gaaf!

Voor morgen hebben we nog een trip op de planning staan (de wegen zijn gelukkig weer open). En dinsdag vertrekken we weer naar Melbourne. Verder gaat alles goed. Voor diegene die zich zorgen maken, we hebben echt geen last van de bosbranden, alles gaat goed! Dont worry :).

Liefs Nienke

• 12 Januari 2013 - 08:22

Joy:

Hoi Nienke,

Jouw verslag lezend over hoge temperaturen en lekker relaxen aan mooie strandjes terwijl het hier rondom het vriespunt is, maakt me wel een beetjeheelveel jaloers!!! Maarrrrrr, ik heb hier de poffertjes-tent om de hoek zitten ;) ......
    Geniet maar lekker van alles daar!
    liefs Joy

• 12 Januari 2013 - 10:24

Judith:

Goedemorgen Nienke,

Wat fantastich wat je allemaal weer beleefd hebt. Wel jammer dat het zo snoeiheet is. Hier vanmorgen eindelijk zon en koud, heelijk winterweer. Leuke foto dieje stuurde hAHA!!!!! We hebben op google tasmanie opgzocht en het ziet er prachtig uit.
    Wij gaan nu maar een eindje wandelen in het lingebos, verschil moet er zijn.
    Liefs Judith

• 12 Januari 2013 - 10:48

Karin:

Super om te lezen Nienke! Je krijgt het hiken te pakken!;-)
    Geniet! Fijn dat alles goed is!
    Groetjes uit t koude nl
    X

• 12 Januari 2013 - 17:30

Mary:

Hey Nienke, we lazen het hier al op internet dat het bloedheet is in Australie, ik kwam je moeder tegen van de week en die zit natuurlijk over je in. Heel goed dat je even verslag doet hoe het daar is. Hier wordt het steeds kouder en een frisse wind. Beter dan dat druilerige weer. Geniet nog van alles wat je gaat doen, het is een superreis en de tijd gaat best snel. Groetjes Mary

• 13 Januari 2013 - 12:17

Ad En Wil Walhout:

Hoi Nienke,

Gelukkig heb je geen last van de bosbranden. We hebben wel aan je gedacht. Van je vader hoorden we dat je in Tasmanië zit. Zeker wel uit te houden dat reizen ;). Leuke verhalen in ieder geval.
    Ingrid en haar vriend zijn weer thuis. Hebben het ook super gehad. Wel weer wennen aan de regelmaat en haar nieuwe baan.
    Geniet van je verblijf in de warmte, want hier vriest het nu. Wel een lekker zonnetje :).
    Groetjes Ad en Wil

• 14 Januari 2013 - 12:56

Erik Van Den Berg:

Hoi Nienke,

Geniet elke dag van jullie verblijf daar, het is helaas zo snel voorbij ( was de reactie van mijn dochter die toen in Australie verbleef ),

Groet Erik