Sydney, surfkamp en Byron Bay - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Nienke - WaarBenJij.nu Sydney, surfkamp en Byron Bay - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Nienke - WaarBenJij.nu

Sydney, surfkamp en Byron Bay

Door: Nienke Verkerk

Blijf op de hoogte en volg Nienke

09 Maart 2013 | Australië, Byron Bay

Maandagochtend ben ik van Perth naar Sydney gevlogen. In verband met het tijdsverschil (3 uur) kwam ik begin van de avond aan in mijn hostel. Dinsdag had ik mij opgegeven voor een 'free harbour bridge walk'. Dit werd georganiseerd vanuit mijn hostel. Dat is altijd wel leuk, want zo ontmoet je mensen uit je eigen hostel. Tijdens deze trip heb ik Marije (Nederlandse) ontmoet. De harbour bridge was leuk en we hadden ook een kleine picknick. 's Avonds zijn we naar de skytower geweest. Dit is een hoge toren waar je uitzicht hebt over de stad. Net zoiets als Eureka in Melbourne. Doordat we begin van de avond zijn gegaan hebben we Sydney by day and by night gezien. Daarna hebben we nog een hapje gegeten en een drankje gedaan. Als backpacker krijg je vaak vouchers waarmee je korting kan krijgen op bepaalde dingen. Daar maak ik als Nederlander en als backpacker goed gebruik van. Dus deze avond hebben we voor weinig geld gegeten en gedronken. Altijd leuk zo'n avond ;).

Woensdag zijn Marije en ik met een trip naar 'The Blue Mountains' gegaan. Ik had al gehoord dat hier ook een pittige wandeling bij zat... Oh jee! We zijn eerst naar een mooie grote waterval gegaan. We zijn via vele trappen naar beneden gegaan, zodat we onderaan de waterval stonden. Maar als je naar beneden gaat, moet je (vaak) ook weer omhoog via de dezelfde weg... Dat was weer een zware beproeving, want we moesten al die trappen met hoge treden weer omhoog. Gelukkig was ik dit keer niet de enige die het zwaar had ;). Daarna zouden we gaan picknicken, maar omdat het ondertussen was gaan regenen hebben we bij een hostel gelunched. 's Middags zouden we de 'The Three Sisters' (één van de bekendste attracties van de Blue Mountains) gaan bekijken, maar het was erg bewolkt. Toen zijn we naar een Aborginal show gegaan. Toen dat was afgelopen zijn we nogmaals naar The Three Sisters gegaan en nu was de mist weg dus we hadden erg mooi uitzicht. Na een paar look out's zijn we terug naar Sydney gegaan.

's Avonds had ik met Clare (Australische die ik tijdens mijn reis in Afrika ontmoet heb) afgesproken. Ik had Marije meegenomen. We zijn met Clare en een paar vrienden van haar naar een 'outdoor cinema' gegaan. In een park hadden ze een groot scherm neergezet en met kleedjes en lekker hapjes hebben we daar een film gekeken. Erg leuke en gezellige avond! Donderdagochtend zijn Marije en ik de stad nog even in gegaan. Eind van de ochtend heb ik afscheid van haar genomen, want zij vertrok naar Melbourne. Ik ben die ochtend van hostel verwisseld (in een ander gedeelte van Sydney, waar ik nog niet echt was geweest). Helaas was het slecht weer, veel regen. Dus ik ben die middag naar de kapper gegaan. Aangezien het een budget kapper was die niet goed Engels kon, kreep ik hem een beetje, maar het is goed gekomen. Verder heb ik die middag en vrijdag een aantal dingen voor mijn reis geregeld.

Vrijdagavond had ik mij opgegeven voor een kroegentocht in 1 van de wijken in Sydney. Toen ik daar aankwam bleek dat er naast mij nog 1 iemand zich had aangemeld. Oh my god, heb ik weer... Maar soms komen er op het laatste moment nog mensen aan die mee willen dus we hebben nog even gewacht, maar helaas... Die jongen die zich had aangemeld was moe en is ook maar naar huis gegaan (hij was een vriend van diegene die het organiseerde) dus kwam meer mee voor een avondje uit. Ik kreeg mijn geld terug (heel fijn!). Hij vertelde dat hij en zijn baas een aantal kroegen langs wilde gaan en bekijken voor hun kroegentocht etc. Als ik wilde mocht ik wel mee. Ik was er nu toch dus ik ben met ze meegegaan. Uiteindelijk ongeveer naar 4 a 5 verschillende kroegen gegaan. Het was overal erg rustig. Waarschijnlijk ivm de regen en Mardi Gras festival wat de volgende dag zou zijn. Maar het was erg gezellig dus ik heb uiteindelijk onverwachts toch nog een leuke avond gehad.

Zaterdagochtend ben ik naar het Opera House geweest. Daarna heb ik de bus naar Bondi Beach gepakt. Een bekende strandplek in Sydney. We hebben hier ook een programma van in NL; Bondi Rescue. Ik heb daar een wandeling gedaan langs verschillende stranden. Het weer was niet super. Af en toe een bui en een harde wind. Daardoor was de zee erg wild, maar mooi om te zien. Erg hoge golven!! Aantal surfers waren aan het surfen. 's Avonds ben ik met Clare naar de Mardi Gras optocht gegaan. Dit is een optocht voor de rechten van homo's en lesbiennes. Het leek een beetje op de Gay Parade en Carnaval. Wel leuk om te zien!

Zondagochtend vroeg heb ik de bus gepakt naar Spot X. Dit is een surfkamp. Daar zal ik twee dagen 2 uur per dag surflessen krijgen. Het surfen is erg leuk, maar wel moeilijk. Honderden pogingen gedaan om op het surfboard te staan (wat uiteindelijk maar 3x gelukt is), maar elke keer viel ik er weer af. Het is ook best zwaar en ik heb liters zeewater binnen gekregen. De golven waren echt onwijs groot en zelfs een beetje eng haha. Ik zou eigenlijk 4 dagen blijven (2 dagen surfen en 2 relax dagen). Ik dacht namelijk dat ik 2x per dag 2 uur surflessen zou krijgen, maar het bleek maar 1x per dag te zijn. Verder was er buiten het surfen om weinig te doen (winkeltjes etc) en we hadden niet heel goed weer. Dus ik heb 1 nacht omgeboekt naar een extra surfles en ik ben een dag eerder vertrokken. Ik had dus 1 dag 2x 2uur surflessen. Die avond en de volgende dag kon ik bijna niet meer bewegen, zo'n spierpijn had ik haha.

Woensdagochtend ben ik in Byron Bay aangekomen. De oostkust zal ik met de bus reizen. Dit is een soort hop-on-hop-off bus. Hij stopt op vele plaatsen in de oostkust. De meeste backpackers die de oostkust doen reizen met zo'n bus. Ik dacht dat dit dus alleen voor backpackers was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Allebei de keren dat ik de bus heb genomen zat er een ouder persoon (lees: 60/70 jaar) in de bus. En dit zijn geen busreizen van een half uurtje tot een uur, maar soms wel 10 uur! Toen ik naar Byron Bay ging, zat er een oud vrouwtje in de bus. Dit was een nachtbus uit Sydney die ongeveer al 10 uur onderweg was... Ze zat heel schattig zo'n liefdes romannetje te lezen, zo leuk!

Byron Bay is een relax surfdorpje. Vanuit mijn hostel ben je binnen 1 min op het strand. Verder is er een leuk centrum met winkeltjes, restauranten, kroegen etc. Eind van de middag wilde ik op het strand zitten, maar toen ik daar aankwam ging het net regenen en waaien... Helaas is hier weer hier ook niet veel beter. 's Avonds was er een bbq in het hostel waar je voor kon aanmelden. Dit heb ik gedaan. Het stelde niet veel voor, maar het was dan ook maar 5 dollar ;). 's Avonds heb ik een drankje gedaan in een bar met paar engelsen en zweden die ik ontmoet had bij de bbq.

Donderdag had ik tijdens het ontbijt, Stefanie (zweedse) ontmoet. Met haar heb ik 's middags op het strand gelegen. Eind van de middag zijn we naar het centrum gegaan. 's Avonds hebben heb ik met Stefanie en paar zweedse vrienden van haar in een restaurant gegeten waar ze '6 dollar meals incl drink' hebben. I love deze backpacker acties!! Erg goed en veel eten voor weinig geld!

Donderdag had ik een trip naar Nimbin geboekt. Dit is een dorpje waar veel hippies wonen die drugs gebruiken en verkopen in de vorm van koekjes. Echt een toeristische attractie dus daar had ik ook een trip naar geboekt. We werden opgehaald in zo'n oude hippie bus, wel grappig. Het dorpje Nimbin stelt opzich niet zo veel voor. Het is een straat met allemaal (hippie)winkeltjes. Er lopen veel (rare) hippies rond en iedereen roept; cookies cookies. Oftewel, je kan hier 'speciale cookies' kopen. Onze tour guide had al wat enge verhalen verteld als je teveel van zo'n koekje eet dus ik denk dat grotendeels van de groep zich heeft beperkt in het eten van deze koekjes. Het was in iedergeval erg rustig in de bus, niemand deed gek haha. In de groep zaten 2 Nederlandse meiden die ik ook was tegen gekomen op surfkamp (iedereen reist een beetje dezelfde route dus je komt elke keer dezelfde mensen tegen). Met hen heb ik in Nimbin wat rondgelopen, winkeltjes bekeken en wat gedronken. Grappig om het gezien te hebben, maar ik vond het eigenlijk niet zo bijzonder. Daarna hadden we een bbq als lunch. Na de lunch zijn we nog naar een waterval gegaan. Maar het regende ontzettend hard dus we zijn allemaal uit de bus naar de waterval gerend, snel een foto gemaakt en weer terug naar de bus gegaan en terug naar Byron Bay.

Vandaag zou ik gaan snorkelen, maar helaas vanwege de weersomstandigheden kon dat niet doorgaan. Ik heb het verzet naar morgen dus hopelijk kan het dan wel doorgaan.

Liefs Nienke

ps. foto's volgen nog

  • 09 Maart 2013 - 13:50

    Judith:

    Lieve Nienke,
    Wat een verhalen ,lijkt me ook leuk om zelf later nog eens terug te lezen.
    Wel jammer van die regen. Nou regen hebben wij hier vandaag ook,na 3 mooie dagen gaat nu de winter gewoon verder.
    De tijd gaat wel snel hè, vorige week nog je moeder gesproken.
    Ongelofelijk dat je eind volgende maand al terug komt.
    Heel veel liefs judith

  • 09 Maart 2013 - 14:49

    Sjoukje:

    Hoi Nienke
    Wat maak jij een hoop leuke dingen mee! Ik heb weer met plezier je verhalen gelezen. En ik wist eigenlijk niet dat je zo sportief was. Al die hikes...pppfffttt, petje af hoor. Nog veel plezier verder

  • 10 Maart 2013 - 14:23

    Harry De Vries:

    ik kan het allemaal niet meer volgen waar je allemaal zit. Geniet er van. Ongeremd.
    XX
    Harry

  • 10 Maart 2013 - 17:18

    Jaj Verkerk:

    Dag lieve Nienkewaarbenjenu wat een leuk verhaal papa heeft sinds kort een I pad en lees je verhaal nu aan de tafel wel lekker relax ben ook benieuwd naar de foto's.
    Met papa alles goed maar ben afgelopen week wel 3 dagen thuis gebleven want ik had de griep maar ben inmiddels weer opgeknapt.
    Het ga je goed liefs papa

  • 12 Maart 2013 - 18:45

    Wies Van Meijeren:

    Hoi Nienke, wij hebben net gegeten, de keuken is aan kant, dus ik dacht: op mijn gemak jouw verslag lezen. Wat een verhaal weer. En wat zie je veel en onderneem je ook veel. Echt heel leuk om het elke keer weer te lezen. Hier is het weer winter. Echt heel koud en op sommige plaatsen ook weer sneeuw. In Gorinchem gelukkig niet, gisteravond wel een beetje, maar dat was eigenlijk niet de moeite. Verder blijft het de hele week onder 0.
    Geniet nog steeds en tot het volgende verslag.
    Groetjes en dikke x, wies

  • 13 Maart 2013 - 11:46

    Petra Kant:

    Hey Nienke, wat een enthousiaste verhalen, je leest gewoon hoe leuk je het daar vind. Geen optie om te emigreren? Dan kom ik je wel een keertje opzoeken ;-). Leuk om te lezen waar je allemaal naar toe bent geweest en voor mij veel herkenbaar omdat ik daar ook ben geweest, alleen was ik niet zo heel sportief als jij met al die hikes. Geniet er nog van. Groetjes Petra

  • 18 Maart 2013 - 00:48

    Nette:

    Hi Nienke, wat heb je weer een paar leuke verslagen geplaats, geweldig dat je zoveel durft te onder nemen - petje af vooral voor de hikes. Oma Ellij en Els genieten ook van je verhalen en we kijken uit naar het volgende verslag. Ik hoop dat het goed komt met het surfen en snorkelen. Groetjes en liefs van ons drietjes

  • 18 Maart 2013 - 08:15

    Corrie:

    Ha die Nienke,
    Toch nog weer gewandeld (gehiked:)! Jammer van het weer, net als jij wachten wij in Nederland ook op beter weer. Is het surfen uiteindelijk toch een beetje gelukt?
    Lieve groeten en weer veel plezier op je volgende trips, Corrie

  • 18 Maart 2013 - 10:05

    Tineke:

    Hoi Nienke,
    Wat een prachtige verslagen heb je weer gemaakt.
    Heb vandaag eindelijk tijd om ze eens rustig door te lezen en je prachtige foto's te bekijken.
    Wat een belevenissen allemaal, het een nog bijzonderder dan het andere.
    Wij zijn net terug van ski-vakantie was weer supergezellig met elkaar.
    Maak er nog een paar mooie weken van hopelijk met heerlijk weer (dat kunnen wij ook wel gebruiken!!)
    dikke kus
    kees en tien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 58163

Voorgaande reizen:

04 November 2012 - 05 Mei 2013

Trip around the world!

05 September 2010 - 28 November 2010

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: