Adelaide to Perth - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Nienke - WaarBenJij.nu Adelaide to Perth - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Nienke - WaarBenJij.nu

Adelaide to Perth

Door: Nienke Verkerk

Blijf op de hoogte en volg Nienke

09 Maart 2013 | Australië, Byron Bay

Het is alweer even geleden dus hier een update van de laatste weken.

Dinsdagochtend 12 februari ben ik van Sydney naar Adelaide gevlogen. Woensdag zou mijn volgende trip beginnen vanaf Adelaide. Als je aan het backpacken ben, moet je alles in je backpack en extra tas stoppen zoals een fles wasmiddel, eten, cooking spray etc. Toen ik op het vliegveld aankwam, bleek dat mijn backpack 22 kg was!! Wow... ongeveer 8 kg meer dan toen ik vertrok. Hmm.. hier moet ik misschien maar iets aan veranderen.

's Middags had ik afgesproken met Alja (duitse die ik in Melbourne had ontmoet). Met haar en een kamergenoot van haar, zijn we (gratis, altijd fijn) fietsen gaan huren en door de stad en de botanische tuin heen gefietst. Erg leuk en we hadden heerlijk weer.

Woensdagochtend begon mijn trip. Een 10-daagse trip van Adelaide naar Perth. Het bleek dat mijn kamergenoot Sandra (duitse) ook bij mij in de groep zat. Ik had haar die dag ervoor al ontmoet. Zij zou een 6-daagse trip (Adelaide naar Adelaide) doen dus we hadden niet de link gelegd dat we voor een deel samen in de groep zouden zitten. Ze zou in dezelfde periode in Perth aankomen en we zouden in dezelfde hostel zitten. Dus we hadden al afgesproken dat we in Perth zouden meeten. Het was dus wel erg grappig toen ze ook bij mij in de groep zat. Omdat zij een 6-daagse trip gaat doen, zou zij na 2 dagen met een andere groep verder gaan. Naast mijn tour guide, Craig, was er nog een tourguide in training, Trent uit Brisbane, en Kimberley (Nederlandse) de vriendin van Craig die ook twee dagen mee zouden gaan. Er zou nog een jongen meegaan met de trip, maar hij is nooit komen opdagen. Hij heeft 3 dagen voor de trip ingecheckt in zijn hotel, maar nooit uitgecheckt. Zijn kamer heeft hij niet gebruikt en zijn spullen stonden ook niet in de kamer. Heel vreemd... Tot op de dag van vandaag hebben we nog steeds niets van hem gehoord en weten we niet wat er met hem is gebeurd...

De tour guide vertelde dus dat, nadat Sandra en Trent met de andere groep verder zouden gaan, ik 3 dagen alleen zou zijn.... Kimberley moet ergens werken waar wij langs zouden komen dus zij zou ook niet meekomen. Tevens vertelde hij dat we gaan camperen. Er zullen paar dagen zijn waar er geen douches op de campside zullen zijn en 1 dag zal er een bushtoilet zijn. Dit houdt in dat er geen wc's zijn, maar dat je met een schep een gat in de grond moet graven en zo naar de wc moet. Ohh jee... hier moet ik mij geestelijk en mentaal op voorbereiden. Dit wist ik namelijk niet haha.

Die middag hebben we twee hikes gedaan. Een hike deden we op een berg die 'the dutchmann stern' heette. 's Avonds zouden we op een campside in de open lucht met een swag (een soort grote slaapzak met een matje erin) slapen, maar omdat er een storm en regen op komst was zijn we ergens in een hut gaan slapen. Het was erg afgelegen (beetje eng zelfs ;) ). Er waren ook geen douches..

De volgende dag zijn we vroeg op pad gegaan. Onderweg hebben we het huis waar de film 'Wolf Creek' was opgenomen, gezien. Bij daglicht ziet het er niet zo eng uit... ;). Na 1 uur hebben we een extra tussenstop gemaakt, want er was iets met de banden van de bus dus die moesten verwisselend worden. Terwijl dat gedaan werd, zijn Sandra en ik naar een 'Outback Centre' geweest. Dit ging over de geschiedenis van Australie. 's Middags hebben we een 'Dolphine Walk' gedaan. We liepen dan over rotsen langs de zee en hebben daar paar dolfijnen gezien. Het blijft echt zo gaaf om ze te zien! Ze waren ook aan het spelen in het waren, erg leuk! Aan het einde van de middag kwamen we aan bij Coodlie Farm. Hier zit ook de office van de organisatie waarmee ik deze trip doe. Kimberley blijft daar om te werken. Wij blijven daar ook een nacht slapen. We zijn die middag ook nog gaan sandboarden (met een soort snowboard van grote heuvels met zand af gaan). Dit was heel gaaf!! Toen we terugkwamen was de andere groep (waarmee Sandra en Trent verder gaan) aangekomen. Zij kwamen van Perth vandaan en zij gaan via een andere route dan wij zijn gekomen, naar Adelaide. 's Avonds hebben we een nighttour gedaan. We hebben 1 wombat (buideldier) en heel veel kangoeroes gezien. Zo leuk om kangoeroes te zien. Ze springen zo hoog en snel.

Op deze farm konden we wel douche. We mochten maar 2 minuten douche, omdat ze daar een tekort aan water hebben. Ze maken gebruik van regenwater en het had er al 5 maanden niet geregend. Omdat we nu met 2 groepen waren en er maar 2 douches waren, konden Sandra en ik uiteindelijk niet douche. Want toen eindelijk de douches vrij waren bleek dat ze na een bepaalde tijd het warm water afsluiten... En helaas was dat precies toen wij wilden. Aangezien we de volgende dag zouden gaan surfen, hebben we maar geen (koude) douche genomen. Die nacht hebben we met een swag in de open lucht onder de sterrenhemel geslapen. Heel gaaf!

De volgende ochtend kregen beide groepen surfles. Surfen is echt heeel leuk. Helaas hadden we niet heel veel golven en is het me niet gelukt om te staan, maar het was heel gaaf om te doen. We hebben ook nog dolfijnen in de zee gezien. Daarna afscheid genomen van Sandra en Trent en zijn Craig (tour guide) en ik samen verder gegaan. We hebben veel gereden en paar foto's stops gemaakt. Op de campside van die avond hadden ze wel een douche (yes!). Daar mochten we 3 minuten douche... Ehm dat is bijna niet haalbaar! Als je 2 dagen niet hebt gedouched heb je echt niet genoeg aan 3 minuten douche om alles te doen. Na heel creactief te zijn geweest is het mij gelukt om denk ik 4 minuten te douche ;). Pap, denk maar niet dat ik dit thuis ga doen, zo ontzettend kort douche :).

Zaterdag hadden we een lange dag voor de boeg met alleen maar rijden. Ivm met het overgaan van een tijdsgrens ging de klok 2,5u terug. We hebben een aantal stops gemaakt oa. bij een blowhole. Dit is een gat in de grond waar lucht uitkomt. Bij deze kwam de lucht er met 72 km per uit eruit. Je voelde echt een koude hard wind eruit komen. We reden ook door de Nullarbor, dit is een vlak, bijna boomloos gebied. Het is 1 hele lange en rechte weg dus je komt ook bijna niets tegen. Onderweg kocht ik bij een tankstation een waterijsje. Normaal 1 van de goedkoopste ijsjes, maar hier vragen ze natuurlijk de hoofdprijs want er is verder niets. Dus heb meer dan het dubbele voor dat waterijsje betaald. Ik heb dus extra genieten van dit dure ijsje ;).

Na een rit van 12 a 13 uur kwamen we eindelijk aan op onze campside. Eigenlijk zouden we slapen in een bushcamp. Dit betekend ergens slapen waar er plek is zonder douche en toilet... Maar omdat we maar met zijn 2e waren stelde Craig voor dat we naar een campside konden gaan waar ze een douche, toilet, electriciteit etc zouden hebben, alleen moest ik dan wel wat extra betalen. Prima!! Vooral na zo'n lange dag verlangde ik naar een douche en een wat comfortabele plek om te overnachten. Het was alleen ontzettend warm die dag. Dus toen we gingen slapen was het rond de 29 graden! Niet echt bevordelijk voor een goede nachtrust ;)

De volgende dag weer vroeg opgestaan om onze reis voort te zetten. Helaas stonden we vrij snel langs de weg, want de trailer (soort aanhangwagen) was stuk... We zijn weer terug het dorpje ingegaan waar we hebben overnacht. Daar had Craig iemand gevonden die hem kon helpen om de trailer te maken. Terwijl zij hard aan het werk waren in de hitte heb ik bij de vrouw van de man die Craig aan het helpen was, heerlijk binnen gezeten met de airco aan! Na 3 uur was de trailer zover gemaakt dat we onze reis naar het volgende overnachtingsplaats zouden kunnen voortzetten. Halverwege de middag kwamen we aan op onze campside, 1 min van het strand! We zouden die middag eigenlijk een grote hike gaan doen, omdat we eerder dan de planning aan zouden komen op de campside. Normaal gesproken doen ze alleen de helft van de hike. Maar omdat de trailer stuk was gegaan, kwamen we later aan en we hadden allebei geen zin in meer om nog erg actief te zijn dus we hebben lekker gerelaxed. Op deze campside hadden ze wel douches, maar dit zijn solardouches dus toen we aankwamen hebben we snel een douche genomen nu de zon nog scheen.

De volgende dag zijn we vroeg opgestaan, want vandaag gingen we dan toch de grote hike doen. Ik was een beetje zenuwachtig want het zou een hike van 6 a 7 uur zijn...... Zo'n grote hike had ik nog nooit gedaan, zou ik het wel redden? Het eerste gedeelte van de hike was opzich prima te doen. De temperatuur was perfect, niet te warm en niet te koud. Een kleine bui onderweg gehad, maar dat was wel even lekker verfrissend. Alleen dit gedeelte van de hike vond ik niet zo mooi. Maar na 3 uur kwamen we uit op een heel mooi strand. Dit was het hoogtepunt van het eerste gedeelte van de hike. We hebben daar gelunched. Daarna zijn we verder gegaan met het 2e gedeelte. Ondertussen was het erg warm geworden. Dit gedeelte was best pittig. Veel steile stukken. Craig had gezegd dat er maar 2 steile stukken zouden zijn. Ehm foutje zeker want dit waren toch zeker 4 a 5 steile stukken! Onderweg kwamen we paar mooie stranden tegen dus dat maakte het allemaal wel waard!

Bij 1 strand heb ik heerlijk met mijn blote voeten door het water gelopen. Ik voelde de blaren namelijk al opkomen. Het strand was prachtig! We hebben daar ook even gezeten. Halverwege de middag kwamen we na ongeveer 6 uur hiken aan de op de campside. De andere groep was al gearriveerd. Zeven van die groep gaan met mij verder naar Perth en de overige gaaan naar Adelaide. Leuk om weer even met wat meer mensen te zijn! Eind van de middag stond er nog een hike op het programma, het beklimmen/omhoog lopen van een steile berg. Deze hike heb ik maar even voorbij laten gaan aangezien we de komende dagen nog meer hikes zouden doen. Dus die middag heb ik lekker gerelaxed op de campside en genoten van een warme douche. Op de campside hebben we ook een gezin ontmoet (5 kinderen) die 2 jaar aan het rondtrekken zijn in Australie. Heel gaaf!! De moeder geeft de kinderen zelf les.

Dinsdag zijn we met de 'nieuwe' groep vertrokken en hebben we in Esperance een tussenstop gemaakt. Hier hadden we wat vrije tijd. Er was niet heel veel te doen daar dus we hebben maar wat rondgelopen. Eind van de middag gingen we Mount Trio beklimmen (856 meter). Het was weer erg warm. Het voelde 35 graden, maar het was maar 25-30 graden. We moesten een steile strap met hoge treden beklimmen. Dit was echt heel zwaar. Selina (Nederlandse) en ik liepen natuurlijk weer achteraan. Wij Nederlanders zijn ook niets gewend ;). Een jongen uit Zwitserland die er duidelijk geen moeite mee had, liep met ons mee. Dat was wel heel aardig. Uiteindelijk hebben we 45 minuten lang omhoog de trappen gelopen. Daarna moesten we nog een stukje lopen, maar dat was wat minder steil. Na 1 uur hadden we met de hele groep de top bereikt! Ik kon toen wel een douche gebruiken ;). Het uitzicht was mooi, maar op dat moment dacht ik echt; dit is de ergste hike ooit haha. Die avond na een heerlijke douche zijn we in onze swags gekropen. Het waaide ontzettend hard, maar we hadden wel een dak boven ons hoofd maar via de zijkant kwam de wind naar binnen, waardoor we met boxen een soort muur om omze swags hadden gebouwd, zodat we niet wegwaaiden.

Woensdagochtend gingen we weer een berg beklimmen. Selina en ik lieten ons dit keer niet kennen en liepen als een malle de berg op (door het bos). We liepen voorop en dit zou de laatste hike van de trip zijn dus dat hielp ons boven te komen. Daarna zijn we doorgereden naar het plaatsje 'Denmark'. Craig vertelde ons dat je hier stroopwafels kan kopen. Deze hebben Selina en ik natuurlijk gekocht. Daarna hebben we een Tree Top Walk gedaan. Je loopt dan op een soort brug t.h.v. de boomtoppen langs de bomen. Dit was ondertussen de 3e Tree Top Walk voor mij dus ik ben hier snel doorheen gegaan. Daarna hebben we nog een boom beklimmen (52 meter). Via een ladder ben ik met een aantal van de groep naar de top van de boom gegaan, waar een soort platform was. Heel gaaf, maar best eng (vooral als je naar beneden kijkt). Eind van de middag zijn we naar een meer gegaan om te zwemmen, want op de campside was er geen douche, alleen zo'n long drop toilet...

Donderdagochtend werden we om 5 uur wakker gemaakt door een regenbui, terwijl we buiten in onze swags sliepen. We zijn toen snel naar de keuken verhuisd, die overdekt was. Toen werden we geterroriseerd door grote vliegen (4x zo groot als de vliegen die wij in NL hebben, echt heel bizar). De avond ervoor waren ze er ook, maar zodra het donker is zijn ze weg. Het zijn ontzettend vervelende vliegen die je ook prikken, best pijnlijk. Dus we zijn die ochtend de campside ontvlucht, want we werden er helemaal gek van en door de regen was iedereen wakker. We zijn naar Margaret River gegaan om te ontbijten. Vandaag stonden er leuke dingen op de planning! We zouden een kaasfabriek en twee chocolade fabrieken bezoeken en nog wijnproeverij doen. Tevens hebben we in een restaurantje met ontzettend mooi uitzicht heerlijk een drankje in de zon gedaan. Eind van de middag weer een 'douche' in een meer genomen. 's Avonds hebben we met zijn alle de stroopwafels gegeten. Helaas niet zo lekker als in NL ;). Die nacht hebben we maar in tenten geslapen ivm de vliegen.

Vrijdag was alweer de laatste dag van de trip. We hebben 's ochtends een tour van een Aboriginal gehad door een grot die zij hebben. Erg mooi. Daarna heeft hij wat spullen wat zij gebruiken (speren etc) laten zien. Hij heeft ons laten zien hoe je met beperkte middelen een vuurtje kan maken en hij heeft muziek gemaakt op een didgeridoo. Erg leuk! 's Middags zijn we doorgereden naar een strand waar we hebben gezwommen en geluchend. Helaas hadden we vandaag wat minder weer. 's Avonds hebben we als afscheid met zijn allen bij een Italiaan gegeten. Daarna zijn we nog naar een leuke pub gegaan waar ze live muziek hadden.

Zaterdag had ik met Selina afgesproken. Het was heerlijk weer. We hebben door de stad gelopen, een rondje door de stad gemaakt met een gratis bus en heerlijk in een parkje in de zon gezeten. 's Avonds hebben we in haar hostel een film gekeken, erg gezellig.
Zondag heb ik met Sandra in ons hostel ontbeten. Zij zat de eerste twee dagen in mijn groep van de trip en zij was ondertussen ook in Perth aangekomen. We hebben ff bijgekletst over onze trips. Daarna ben ik naar het centrum gegaan voor een city tour. Na de tour ben ik met Selina naar Fremantle (een buitenwijk van Perth) gegaan. Er was daar die middag een festival met een aantal Australische artiesten. We hadden daar afgesproken met Caroline (duitse van onze trip), Damian (Engelse van onze trip) en Nick, een kamergenoot van Caroline. Het was een erg gezellige middag. Goede muziek en heerlijk weer. 's Avonds zijn we met zijn allen uiteten geweest. Alja, duitse die ik ken van Melbourne en Adelaide, was ook weer in Perth. Zij en een vriendin van haar hebben met ons meegegeten. Die avond ben ik weer terug naar het centrum gegaan en afscheid van iedereen genomen, want ik zou de volgende dag terug naar Sydney vliegen. 's Avonds heb ik in het hostel ook nog afscheid genomen van Sandra. Helaas zal ik niemand van hem meer tegenkomen tijdens mijn reis.

xx Nienke

  • 10 Maart 2013 - 17:57

    Jan Verkerk:

    Dag Nienkewaarbenjenu wat een verslag en wat maak je veel mee maar papa heeft, Slecht nieuws voor je we hebben namelijk een lekkage in de douche en nu moet Kees het gaan repareren maar dat wordt een lastige klus dus ik hoop voor jou dat als je thuis komt dat het weer gemaakt is,ha,ha,ha.
    Liefs papa

  • 17 Maart 2013 - 14:29

    Marjolein:

    Hoi Nienke,

    Ik ben net terug van weekje Wintersport, dus kon niet direct je verslag lezen.
    Wat heb je weer veel meegemaakt zeg! En wat een mooie foto's zeg, wat een ontzettend mooie natuur. Ik hoop dat je je laatste weken weer wat nieuwe mensen ontmoet waarmee je op kunt trekken. Veel plezier!

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 58230

Voorgaande reizen:

04 November 2012 - 05 Mei 2013

Trip around the world!

05 September 2010 - 28 November 2010

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: