In the outback! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Nienke - WaarBenJij.nu In the outback! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Nienke - WaarBenJij.nu

In the outback!

Door: Nienke Verkerk

Blijf op de hoogte en volg Nienke

04 Februari 2013 | Australië, Melbourne

Hallo allemaal,

Zaterdag 19 januari moest ik vroeg opstaan, want voor mijn trip werd ik om 06.10u opgehaald bij een ander hostel. De dag vooraf had ik aan de receptie van mijn hostel gevraagd of ze voor mij een taxi konden regelen en zorgen dat ik er op tijd zou zijn. 'Geen zorgen, we bellen morgenochtend een taxi voor je, ze zijn hier binnen 2 minuten. No worries, it will be fine' (doet me erg denken aan Afrika, daar zeiden ze ook altijd dat iets goed kwam, al was dat niet altijd zo haha). Later sprak ik de man van de receptie en hij zei dat hij toch alvast een taxi had geboekt voor mij om 06.00u. Ik zei dat dat te laat was, want ik moet er ongeveer 15 min eerder aanwezig zijn. 'No, its fine, its a 2 minute drive, you will be ok'. Hmm oke dan.. Ik moest ook mijn trip bevestigen en dat was ook al niet gelukt, dus ik kreep hem wel een beetje. (wat een stress kan je hebben als backpacker haha).

De volgende dag stond ik netjes op tijd voor mijn hostel te wachten op de taxi. Iets over zessen was hij er nog niet dus ging naar de receptie om na te vragen hoe het zat en of ze anders opnieuw konden bellen. Maar ik moest gewoon wat geduld hebben zeiden ze. Maar mijn tour zou over nog geen 10 min vertrekken... Na 20 min, 2 keer opnieuw een taxi gebeld te hebben en heel veel stress later, stond ik nog steeds voor mijn hostel te wachten. Uiteindelijk heeft een andere tourbus mij naar het hostel gebracht waar ik moest zijn en de vrouw bij de receptie had gebeld dat ik eraan kwam. Gelukkig stond mijn bus nog op mij te wachten. Het bleek dat mijn tourbus ook al bij mijn hostel was gestopt, maar er stond op de lijst dat ik bij het andere hostel zou staan (ze hadden mij ook niet verteld dat er bij mijn hostel ook een opstapplaats zou zijn). De organisatie waar ik het bij had geboekt bleek samen te werken met een andere organisatie en met hen ging ik mee, dus ik dacht eerst ook nog dat ik bij de verkeerde tour zat haha. Maar zoals die man van de receptie zei; alles komt goed.... ;) haha. Maar wat een stress had ik op de vroege ochtend zeg haha.

Die dag hadden we een lange rit voor de boeg. We hebben paar tussenstops gemaakt. Bij 1 tussenstop kon je een ritje maken op een kameel. Dit heb ik samen gedaan met een meisje uit mijn groep, was wel grappig. 's Middags kwamen we aan in Uluru. Na de lunch hebben we een hike op de Kata Tjuta (grote rots) gedaan. Daarna hebben we met chipjes en bubbles gekeken naar de zonsondergang van de Uluru (Ayers Rock). Dit is net zoals Kata Tjuta een enorme rots. Voor de aboriginals is Uluru een belangrijke religieuze plaats. Door het licht van de zon krijg de Uluru een hele andere kleur, heel erg mooi! 's Avonds hebben we als avondmaaltijd kameel en kangoeroe op. Kangoeroe was erg lekker, smaakt een beetje als biefstuk.

Het is een leuke groep. Er zitten twee Nederlandse zussen bij (Fabienne en Sabine), waarmee ik omga. Ook zit er nog een jongen bij uit Zwitserland die ook Nederlands kan (zijn moeder is Nederlands) dus ik heb het erg gezellig met hen. Ik maak een trip van Alice Springs naar Melbourne (11 dagen), maar deze trip is ingedeeld in 3 delen. Sommige mensen van de groep die blijven 3 dagen en een aantal van ons gaan dan met een paar nieuw mensen verder. Na 4 dagen wisselt de groep weer.

De volgende dag stonden we om 04.00u op om de Uluru te bekijken tijdens de zonsopgang, nu zag het er weer iets anders uit qua kleur dan gister met de zonsondergang. Daarna hebben we een wandeling om de Uluru gedaan en hebben we een tour gekregen van een Aboriginal. In dit gebied en o.a Alice Springs wonen heel veel Aboriginals. 's Middags weer paar uur gereden en eind van de middag konden we zwemmen op onze camping. Een heerlijke verkoeling, want het was ontzettend warm, zeker rond de 40 graden. Toen ik de trip begon vertelde onze gids dat dit de 1e dag van het nieuwe jaar onder de 40 graden was!! Die avond sliep ik met een aantal van onze groep in een 'swag' onder de sterrenhemel. Een swag is een soort grote slaapzak met een matje erin. Het was 's nachts 25 graden en af een toe een heerlijke wind dus dat was prima te doen :).

De volgende dag wederom vroeg opgestaan (05.00u). Er stond een hike van 3,5u op de Kings Canyon gepland. Omdat het 's middags zo warm is, zijn we al vroeg begonnen, zodat het niet te warm is. Het zwaarste gedeelte van de hike hadden we gelukkig aan het begin, het beklimmen van een trap van 300 stenen treden... Met deze hikes moeten we mininaal 1,5 liter water meenemen. Helaas heeft het water in dit gedeelte van Australie een onwijs vieze smaak dus 1,5 liter water drinken gaat gepaard met heel veel moeite ;).

's Middags hebben weer een stuk gereden. Bij 1 tussenstop stonden we pal in de zon en volgens de gids was het 50 graden! Echt zo bizar die warmte. Eind van de middag hebben we bij een tussenstop afscheid genomen. Een aantal van de groep gingen terug naar Alice Springs en ik ben met Sabine en Fabienne (de twee Nederlandse zusjes) en 3 anderen van onze groep met 6 nieuwe mensen (3 stellen) verder gegaan. Op het af en toe klagen van twee stellen is deze groep ook leuk.

De volgende ochtend konden we 'uitslapen' (07.00u eruit) haha. Die middag zijn we naar Coober Pedy gereden. In dit dorpje wonen de mensen onder de grond. Een van deze reden dat de mensen hier onder de grond wonen is omdat het daar zo ontzettend warm kan zijn. Warmste temperatuur ooit gemeten in Coober Pedy is 50.7 graden! Onder de grond is het 25 graden dus dat is prima te doen. Net zoals een aantal anderen dacht ik dat de mensen echt onder de grond wonen, maar ze wonen eigenlijk in de bergen en hebben ipv een verdieping naar boven een verdieping naar beneden in de grond.

De eerste 3 dagen moesten we onze lunch en avondeten met de groep voorbereiden etc. Bij dit gedeelte van de trip gaan we af en toe 'lekker luxe' in restaurantjes eten of bijvoorbeeld klaargemaakte luxe broodjes met fruit. Heerlijk! Na de lunch hebben we een tour gekregen door het dorpje, een rondleiding in een museum waar we ook konden kijken in een 'ondergrondse huis'. Eind van de middag zijn we naar een kangoeroe weeshuis geweest. Daar mochten we de kangoeroes voeren. Ze hadden ook een baby kangoeroe, heel schattig! Na het avondeten zijn Sinja (duits meisje), Fabienne, Sabine en ik 'opalen' (edelsteen) gaan zoeken. Helaas geen succes. Sommige opalen kunnen duizenden euro's waard zijn. 's Avonds hebben we weer naar de zonsondergang gekeken. Die nacht sliepen we in een bunker onder de grond (in een berg). Buiten was het bloedheet, maar ik heb echt heerlijk geslapen in de grond haha. Niet te warm en niet te koud.

De volgende dag zijn we vertrokken naar Quorn. We hebben een tussenstop gemaakt bij 'Salt Lake'. Dit is een meer met een droge zoutkorst. Hier hebben we nog (gekke) foto's gemaakt. Verder hebben we veel gereden deze dag.

De dag erna zijn we naar Flinders Ranges National Park gegaan. Hier hebben we een hike van bijna 8 km gedaan. Uiteindelijk kwamen we bij de top van een berg en hadden we erg mooi uitzicht. Tijdens de hike nog paar wilde kangoeroes gezien. Na een heerlijke lunch hebben we nog even gezwommen. Daarna gingen we naar een andere uitkijkpunt op een berg. Onderweg kwamen we een filmcrew tegen. Ze waren bezig met het filmen van 'Wolf Creek 2' (horror film). De film gaat over een aantal backpackers in Australie die autopech krijgen en ze worden dan te hulp geschoten door een seriemoordenaar. Toen we richting het uitkijkpunt reden, reed er politie achter ons aan.... We dachten allemaal dat we in de problemen zaten, maar het bleek dat de weg waar we net op hadden gereden om naar de berg te gaan, ze daar aan het filmen zijn. We moesten even wachten, totdat ze daar klaar mee waren. Ze waren een scene aan het filmen waarin er een soort 'gevecht' was tussen en auto en een vrachtwagen. Een van de politiemannen had zelf ook een kleine rol als politieman in deze film, dus met deze 'almost hollywood ster' moesten we natuurlijk met zijn allen mee op de foto ;). Toen we weer verder mochten rijden, kwamen we de hele filmcrew tegen. Ze begonnen allemaal te zwaaien naar ons, was wel grappig. 's Avonds in het hotel waar we zaten voor ons diner, vertelde de vrouw die daar werkte, dat er voor de aankomende 3 weken kamers zijn geboekt voor de acteurs van de film 'Rover'. Dit is een film die ze na 'Wolf Creek 2' gaan opnemen. Robert Pattinson en Guy Pierce (Australische auteur) spelen hierin. Er worden wel eens vaker in Quorn en in de omgeving film opgenomen, maar dat Robert Pattinson nu in hun hotel komt slapen.. Volgens mij waren ze allemaal een beetje van slag ;). 's Avonds hebben we met een aantal van onze groep de film 'Wolf Creek 1' gekeken, maar ik heb het niet afgekeken, want vond hem toch wel te eng haha. Vooral dat het over backpackers gaat die vermoord worden...

De volgende dag was het helaas wat minder weer, erg koud en veel wind. In zuid Australie kan het weer echt opeens omslaan. Over Melbourne zeggen ze dat deze stad 4 seizoenen per dag heeft. Het kan 's ochtends erg koud zijn en 's middags super warm. Die middag hebben we een wijnproeverij gedaan. Ik ben niet zo'n wijndrinker, maar heb er wel een aantal geproefd. Gelukkig kon je de wijn weggooien als je hem niet lekker vond :). Eind van de middag kwamen we aan in Adelaide. Dit was voor sommige het einde van de trip. Ik was de enige van deze groep die door zou gaan naar Melbourne (met een nieuwe groep), maar gelukkig besloot Sabine (1 vd Nederlandse zusjes) om mee naar Melbourne te gaan, super leuk! 's Avonds hebben we als afscheid met zijn allen in Chinatown gegeten.

De volgende dag hadden we een vrije dag in Adelaide. Het was ook 'Australian Day'. Dit is een nationale feestdag in Australie (26 januari). Er wordt gevierd dat in 1788 de eerste vloot in Sydney bereikte en dat de blanken het land overnamen. Ik las op internet dat het vergelijkbaar is met Koninginnedag (volgend jaar dus Koningsdag?). Onder de aboriginals staat deze dag bekend als invasion day, omdat zij hun land zijn kwijtgeraakt. 's Ochtends heb ik eerste met Sinja een city tour door Adelaide gedaan. In heel veel steden heb je city tours die gratis zijn, een erg leuke manier om in een aantal uur de stad te zien. Ideaal als je maar 1 dag in een bepaalde stad hebt. Het was voor ons eigenlijk een prive tour, want we waren de enige twee die zich hadden opgegeven haha. 's Avonds zijn Fabienne, Sabine en ik naar een gratis concert in het park gegaan en daarna hadden ze vuurwerk (omdat het Australian Day was). Het was erg leuk en gezellig. Dit doet me een beetje denken aan de zomerfeesten in Gorinchem; muziek, vuurwerk en lekker zomers weer. Daarna zijn we nog wezen stappen.

De volgende dag weer vroeg opgestaan, want om 7u werden we opgehaald voor de tour naar Melbourne. Dit keer hadden we een kleine groep, maar 8 personen totaal. Helaas was deze groep niet zo leuk als de andere twee, maar met Sabine was het gezellig. Na een aantal uur rijden zijn we gestopt voor een wandeling naar een mooie waterval. Die avond sliepen we in een motel, erg luxe voor mijn doen. Bij het motel liepen ook veel wilde kangoeroes rond, heel gaaf!

De volgende dag zijn we de ochtend begonnen met weer een hike in de Grampians. Ondertussen heb ik het hiken wel een beetje gehad haha. Maar het uitzicht was wel weer erg mooi dus vooruit ;). Daarna zijn we naar een 'culture centre' gegaan en daar mochten we onze eigen boomerang beschilderen. Een leuk souveniertje. Daarna hebben we de 'Great Ocean Road' gedaan. Dit is een erg lange route (bijna 300 km) die de kustplaatsen aan elkaar verbindt. Je rijdt lange mooie standen en mooie rotsen (The Twelve Apostles). Helaas hadden we dit middag slecht weer. 's Avonds wilden we de sunset bij 'The Twelve Apostles' bekijken, maar het was zo ontzettend bewolkt en het begon te regenen dus dat was wel jammer.

De volgende ochtend hoorden we het nieuws dat Koningin Beatrix op 30 april aftreedt!! Wat een nieuws! Wel heel raar om dat te horen als je dan zo ver weg bent. En als ik weer terug ben is het ook al gebeurd etc. Ach, ons koninginnetje toch... Die ochtend zijn we verder gaan rijden op The Great Ocean Road. We hebben nog een aantal tussenstops gemaakt. Daarna hebben we een wandeling gedaan in een soort 'rainforest'. Ook zijn we nog Koala's wezen spotten. We hebben er 3 gezien. Eind van de middag kwamen we aan in Melbourne. Voor mij is dit al de 3e keer dat ik in Melbourne ben.

Na afscheid genomen te hebben van de groep hebben Sabine en in ingecheckt in ons hostel (weer in een ander hostel. Ik heb ondertussen bijna alle hostels in Melbourne gehad haha). Ik lag in een 10 pers. kamer en Sabine lag in haar eentje in een 8 pers. kamer. Gelukkig zat er een aardig man bij de receptie en heeft hij mij kosteloos overgeplaatst naar Sabine haar kamer, zodat ze niet alleen in die kamer lag. Is ook wel gezellig. Die avond hebben we een aantal Engelsen geholpen met een popquiz die gehouden werd in ons hostel. Popquizen doen ze heel veel in Australie heb ik gemerkt. En het is zeker niet gemakkelijk!! Halverwege zijn de Engelsen weggegaan en hebben Sabine en ik het afgemaakt. Helaas niet gewonnen haha. De volgende dag hebben we een beetje door de stad gelopen etc. 's Avonds zijn we naar The Queen Victoria night market gegaan. Ondertussen al mijn 3e keer. Maar deze keer hebben we een poffertjeskraam gevonden!! Yes! Dit konden we natuurlijk niet weerstaan en hebben ieder een portie poffertjes op. Het smaakte bijna net zo lekker als in Nederland. We raakten aan de praat met een Australier. Zijn moeder komt uit Nederland dus hij kon ook een beetje Nederlands. In Australie wonen best veel Nederlands of mensen waarvan familieleden uit Nederland komen. Het komt hier geregeld voor dat ik in de supermarkt een schap met Nederlandse producten zie. Dit komt omdat er dus veel Nederlands in Australie wonen. Daarna hebben we een soort 'vuurshow' gezien. Grote stenenblokken bij de rivier waar vuur uit kwam. Dit is elke avond (elk uur) en dan een paar minuten lang. Vlak daarbij is ook een groot casino. Daar hebben we ook nog een kijkje genomen. Sabine heeft nog even op een fruitaparaat gezeten, maar daar hebben we het bij gelaten.

Ondertussen was het al bijna middennacht en waren we erg moe. Toen we op onze kamer aankwamen lag er een jongen met vies lang haar in mijn bed?!? Hij sprong zowat op en vroeg of dit mijn bed was. Ik was echt zo verbaasd en in een soort shock haha. Ik had die ochtend mijn bed netjes opgemaakt en de jongen vertelde dat er geen bed vrij was en hij dacht dat mijn bed vrij was. Blijkbaar te veel mensen in 1 kamer? Of misschien is er iets mis gegaan met mijn boeking van de 10 pers. kamer naar deze kamer? Samen met Sabine ben ik naar de receptie gegaan. Gelukkig zat de aardige man die mij al eerder had overgeboekt, er weer. Eigenlijk moest ik naar een andere kamer verhuizen, maar nadat we hem lief hebben aangekeken en verteld dat we een mooie privekamer naast onze kamer gezien te hebben, heeft hij ons daarheen verplaatst (kosteloos)!! Het leek wel een hotelkamer; een boxpspring bed, eigen badkamer met schone handdoeken, een tv etc. Echt super!! We hebben dus ook heerlijk geslapen. Helaas was dit maar voor 1 nacht.

Die middag had ik een zoektocht naar een nieuwe camera. Op de lens van mijn camera zitten krasjes en helaas is dat vaak te zien op mijn foto's dus ik ben toch maar op zoek gegaan naar een nieuwe camera. Nu kan ik nog mooiere foto's maken ;). Eind van de middag ben ik naar St. Kilda gegaan. Dit is een buitenwijk in Melbourne (25 min met de tram), daar heb je ook het strand. Die avond heb ik met 2 kamergenoten en Alja, een duits meisje uit het hostel, gegeten en wat gedronken in de bar in ons hostel. De andere kamergenoten houden erg van feesten (ook in de kamer) dus helaas heb ik bijna geen oog dicht gedaan die nacht. Soms treft je het niet met je kamergenoten; ze houden geen rekening met anderen... (gelukkig deden ze de dagen daarna iets zachter..)

De volgende dag heb ik met Alja een 'city tour' in het centrum gedaan. Het meeste had ik al gezien, maar de gids wist veel over de stad te vertellen en de verhalen achter sommige beelden/gebouwen etc. Erg leuk! Ik had gehoord dat er een Aldi supermarkt in Melbourne zou zijn dus daar hebben we naar gezocht en gevonden!! Een hele fijne winkel voor backpackers :). Zaterdagavond ben ik met Alja weer pinquins wezen spotten. Dit keer heb ik er 4 gezien! Zondag ben ik een dagje in St. Kilda gebleven (het weer was een stuk beter) en heb ik wat rondgelopen. Er was een 'gay parade' dus het was superdruk. Op een markt kwam ik nog een Amerikaans stel tegen, waarmee ik in een hostelkamer zat in Hawai, leuk om hun weer even gezien te hebben. 's Avonds had ik met Sabine afgesproken, zij was weer terug van paar dagen surfen. We zijn naar 'Eureka Tower' geweest. In dit gebouw kan je naar de 88e verdieping en dan heb je ontzettend mooi uitzicht over Melbourne. We zijn halverwege de avond gegaan en hebben daar een tijdje gezeten, zodat we Melbourne 'by day and by night' hebben gezien. Erg mooi. We kwamen nog Lauren en Tim tegen, zij zaten in onze laatste groep van onze trip naar Melbourne. Het is zo'n grote stad dus wel grappig om ze dan weer tegen te komen. Met Lauren zijn we nog naar de 'vuurshow' geweest, waar Sabine en ik paar dagen geleden ook al heen waren geweest. Nu stonden we op een brug en hadden we nog mooier uitzicht over de show. Daarna heb ik afscheid genomen van Sabine, want zij gaat over 2 dagen weer naar Nederland.

Vandaag heb ik mijn laatste dag in Melbourne. Ik vind het een erg leuke stad, maar ik ben er nu bijna 3 weken en ik kijk er naar uit om nu weer verder te gaan. Het is ook een erg grote stad dus soms loop ik me wezeloos ;). Morgen vertrek ik richting Sydney.

Liefs Nienke

• 04 Februari 2013 - 18:15

Jan Verkerk:

Dag schat wat een verhaal en wat maakje veel mee geniet er van en een goede reis naar Sydnie liefs papa

• 06 Februari 2013 - 18:14

Joy:

Lieve Nienke,
    Weer zoooooo leuk om over je belevenissen te lezen. Vooral je stress om op tijd te komen vond ik erg grappig en ook herkenbaar als reizigster (ook in Azie worden de afgesproken tijden niet zo nageleefd zoals wij Hollanders gewend zijn...).
    Veel plezier in Sydney!!
    x
    Joy

• 06 Februari 2013 - 22:43

Marjolein:

Hoi Nienk, ik moest even een halve dag vrij nemen om je lange verhaal te lezen, maar ben weer bij hoor ;) leuk om te zien en lezen dat je het zo leuk hebt en veel meemaakt! Volgens mij ook leuke mensen ontmoet, fijn! Ben benieuwd hoe je Sydney vindt. Have fun!! X

• 07 Februari 2013 - 11:13

Nienke:

Ik had heel veel foto's geupload van mijn trip en Melbourne, maar op een of andere manier zijn alle foto's weg?? Als ik tijd heb zal ik ze allemaal weer opnieuw uploaden. Xx

• 08 Februari 2013 - 07:56

Maaike Verkerk:

Hey Nienk, wat een mooie verhalen! Wat maak je veel mee! Heel veel plezier in Sidney! X

• 21 Februari 2013 - 19:34

Corrie:

Ha die Nienke, ik lees jou lange verhaal in Finland waar nog een dike laag sneeuw ligt. wat een contrast met de hitte in Australie. Wat heb je al weer veel mee gemaakt. Veel iefs en groeten, Corrie