Zon, zee, strand, snorkelen en nog veel meer! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Nienke - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand, snorkelen en nog veel meer! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Nienke - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand, snorkelen en nog veel meer!

Door: Nienke Verkerk

Blijf op de hoogte en volg Nienke

13 April 2013 | Australië, Brisbane

Hallo allemaal,

Zaterdag 30 maart kwam ik 's ochtends vroeg om 7 uur met de nachtbus aan in Airlie Beach. Helaas kon ik pas om 13.00u inchecken dus dat was wel jammer, want had in de bus amper geslapen. Gelukkig was het erg lekker weer en hebben we in het stadje rondgelopen. In Airlie Beach kwam ik een aantal bekenden tegen dus dat was gezellig! Jeske was jarig dus 's avonds heb ik met Jeske, Marijne en nog paar anderen een drankje gedaan om dit te vieren.

De volgende dag heb ik voor de verandering weer eens een keer geshopt. Erg fijn om wat oude kleding weg te doen en mijn backpack te vullen met nieuwe en schone kleding! 's Middags heb ik even bij het Lagoon gelegen (je kan hier niet in de zee zwemmen dus hebben ze een Lagoon aangemaakt). 's Avonds was er bij het hostel erg goede live muziek. Grace, Jack (van Fraser Island trip) en ik hebben hier even bij gezeten en daarna hebben we nog een drankje gedaan in de stad.

Naomi en Kiona (van Fraser Island trip) zouden vandaag ook aankomen in Airlie Beach en we zouden de verjaardag van Kiona vieren. We zaten ook in het zelfde hostel dus we zouden elkaar vanzelf wel tegenkomen.... Dit keer dus niet. Ik kon ze helaas nergens vinden.
De volgende dag stond er weer een trip gepland en zij zouden ook meegaan. Die ochtend kwam ik ze eindelijk tegen! Het bleek dat ze twee kamers verderop zaten en mij ook hebben gezocht. Maar blijkbaar liepen we elkaar net mis, helaas! We zouden die middag met een boot voor twee dagen naar The Whitsundays gaan. We hadden weer prachtig weer, dus daar hebben we ontzettend veel geluk mee gehad. We zitten met 32 mensen en 4 bemanningsleden op een boot. Deze twee dagen hebben we heerlijk genoten van de zon, van de duikplank in de zee springen, paddle boarden en gesnorkeld. Tijdens het snorkelen zag je echt ontzettend veel en mooie vissen. Af en toe ook een grote vis. Ivm met kwallen die gevaarlijk kunnen zijn, moesten we een soort wetsuit aan, beetje jammer want heel charmant staat het niet ;). Ook zijn we naar Whitehaven beach geweest. Een super mooi strand, net zoals op de vakantiekaarten en google plaatjes.. Als ik de foto's terug kijk lijkt het net nep en kan ik niet geloven dat ik daar stond. Op dit strand hebben we lekker in de zee gezwommen. We hadden een erg goede kok aan boord dus we hebben twee dagen heerlijk gegeten. Helaas heb ik weinig geslapen, want ik las naast de generator van de boot dus het leek net alsof er iemand naast mij met een drillboor aan het boren was. Een van de crew members zijn dat ik er vanzelf aan zou wennen en dat het dan als muziek in mijn oren zou klinken.... ehmm misschien over een aantal maanden, maar niet na 2 dagen.... ;).

Na twee dagen zijn we weer terug gegaan met de boot naar Airlie Beach. 's Avonds hadden we met zijn allen een afterparty. Dit was erg gezellig. Sydney en Iris (van Fraser Island trips) waren ook in Airlie beach en kwamen ook nog even langs om een drankje te doen. De volgende ochtend weer vroeg opgestaan om de bus naar Townsville te pakken. Daar heb de ferry naar Magnetic Island genomen. Reizen is soms erg zwaar ;), dus die middag heb ik genoten van mijn heerlijke hostelbed en heb ik mijn tekort gekomen slaap weer even ingehaald.

De volgende ochtend heb ik weer een hike/wandeling gemaakt van het ene strand naar het andere strand. Aan het begin kwam ik een stel tegen die zeiden dat het een pittige wandeling is. Nou ik ben een aantal jaar jonger dus dat zal voor mij wel mee vallen... toch?? Helaas, ik moet dit stel gelijk geven want deze wandeling was weer pittig (mede door het ontzettend warme weer)! Na twee keer mijn voet erg pijnlijk open gehaald te hebben, was ik blij toen ik weer bij het hostel aankwam en heb ik mij voorgenomen om voorlopig geen wandeling/hike te doen. Ik ben er nu helemaal klaar mee ;).

's Middags ben ik naar een koala centrum geweest. Hier hadden ze ook aantal andere dieren. Een erg leuke tour hierdoor heen gekregen en we mochten bijna alle dieren zelf beethouden (krokodil, slangen, schildpad, vogels etc.). Ook konden we een koala beethouden en konden we hiermee op de foto. 's Avonds heb ik nog met twee Nederlandse meiden die ik geregeld tegenkomen, een tijdje gezeten en gekletst.

Zaterdag ben ik weer naar Townsville gegaan en daar heb ik mijn allerlaatste Greyhound bus gepakt met dit keer de bestemming Cairns. Na 6 uur in de bus gezeten te hebben kwam ik eind van de middag aan in Cairns.

De volgende dag had ik een boottrip naar The Great Barrier reef gepland. Rose (die ik in Surfers Paradise heb ontmoet) zat ook op de boot, erg gezellig. We hebben die dag gesnorkeld en ik heb mijn eerste duik gedaan! De eerste keer dat ik ging snorkelen zag ik helaas niet heel veel vissen (vergeleken met het snorkelen op The Whitsundays). Wel heb ik een grote schildpad gezien. Helaas bleef hij continue op 1 plek liggen, ik had graag een stukje met hem willen zwemmen ;). Ook zijn we naar een 'Zandbank' geweest. Dit is een berg met zand midden in de ocean waar je (droog) op kan staan, heel bizar!

Eind van de ochtend was ik samen met Rose aan de beurt om te gaan duiken. We hadden samen een instructeur die continue onze hand zou vasthouden dus dat was wel prettig. Rose kreeg al vrij snel last van haar oren dus die is terug naar de boot gegaan. Ik ben samen verder gegaan met de instructeur. We zouden ongeveer 5 a 6 meter diep gaan. Na paar keer half hyperventileren, kon ik mezelf rustig krijgen (erg raar om onder water te ademen) en kon ik ongeveer 20 min genieten van The Great Barrier Reef. Het was echt prachtig! Het leek bijna wel nep of dat ik in een film zat. We hebben ook paar Nemo's gezien en voor de rest nog een aantal mooie en kleurrijke vissen. Erg leuke ervaring! 's Middags hebben we nog een keer gesnorkeld op een andere plek. Hier zagen we veel meer vissen. Daarna hebben we nog even op de boot in de zon gelegen. Niet wetende dat dit mijn laatste zonnige dag in Australie zou zijn....

's Avonds had ik met Roel en Luuk afgesproken. Twee jongens die ik in NL had ontmoet die ook het plan hadden om naar Australie te gaan. Zij bleken ook in Cairns te zijn dus die avond hadden we afgesproken om een drankje te gaan doen. Zij bleken de kamergenoot van Rose te zijn. Dus we hebben met zijn 3e en nog paar Nederlanders een drankje gedaan in de bar bij hun hostel.

De volgende dag ging ik naar Cape Tribulations, naar de Rainforest. Thomas en Nadine, twee Nederlands die ook op de boottrip van die dag ervoor zaten, gingen ook mee. 's Ochtends hebben we een rivercruise gedaan. Op zoek naar krokodillen!! Helaas hebben we niet veel gezien. We hebben 1 kleine krokodil gezien en de hoofd van 1 grote krokodil in de verte.... Daarna hebben we nog een rainforrest walk gedaan. Wij hadden ook een overnachting erbij geboekt dus we werden rond lunchtijd bij ons hostel afgezet. De naam 'rainforest' zegt het al; regen. Dit hebben we geweten. Helaas regende het de hele ochtend al dus we konden 's middags niet heel veel doen in het hostel. Natuurlijk had je een aantal 'diehards' die in de regen een wandeling ging maken, maar Thomas, Nadine en ik hebben lekker onder een onderdak bij de keuken gezeten. Op diezelfde plek zaten we 8 uur later nog..... Gelukkig hadden we het erg gezellig met zijn allen en een aantal andere mensen van de groep dus dat maakte het wat minder saai. Er waren ook een aantal activiteiten die je kon doen, maar daar moet je natuurlijk extra voor betalen en dat was best duur dus dat hebben we maar niet gedaan. Vooral in de regen zijn die 'buitenactiviteiten' niet heel leuk.

De volgende dag zouden we weer rond lunchtijd opgehaald worden. Na weer uren op dezelfde plek als die dag ervoor, gezeten te hebben waren we allemaal blij toen het lunchtijd was. Het regende nog steeds en het kwam echt met bakken uit de hemel (al de hele nacht). Het water stroomde over de paden. Na een uur bij de receptie gewacht te hebben op de bus ben ik naar de receptie gegaan om te vragen of ze misschien haden gebeld dat ze ons later kwamen ophalen. Ze heeft toen naar het bedrijf gebeld en het bleek dat de wegen en de brug overstroomd waren en dat de bussen ons niet konden ophalen..... En er was een grote kans dat we een extra nacht moesten blijven. Hier waren we allemaal niet echt blij mee aangezien we het allemaal vonden tegen vallen en we stonden te poppelen om weer weg te gaan. De meeste hadden voor de volgende dag ook een trip of een vlucht geboekt. Vlak bij het hostel was er een bar/restaurant waar we met zijn allen naartoe zijn gegaan om te wachten op verdere bericht. We hadden nog voorgesteld om over de brug door het water te lopen naar de overkant maar omdat er krokodillen in de rivier zitten, ging dit plan helaas niet door. Het regende nog steeds ontzettend hard dus we waren ons aan het voorbereiden dat we een extra nacht moesten blijven. Ik had gelukkig een computer met internet van iemand kunnen lenen, zodat ik het thuisfront op de hoogte kon stellen dat we vast zaten in de rainforest en hier op zijn minst 1 nacht extra moesten verblijven en dat ik voorlopig geen bereik had. Nog geen 10 min later kregen we bericht dat de bussen op ons stonden te wachten bij de receptie en dat ze het toch gingen proberen om over de brug te komen. Thank god!! Iedereen sprong op van blijdschap. Echt zo grappig om te zien hoe blij iedereen was dat we weg konden haha. Als het zonnetje schijnt zal het hier vast heel prachtig, mooi en gezellig zijn, maar met dit weer was je blij dat je weer terug naar de 'grote stad' kon. Gelukkig was het water ondertussen gezakt en konden over de brug rijden. Daarna hebben we nog twee tussenstops gemaakt (want eigenlijk stond er voor die middag een aantal dingen op het programma, maar omdat we een aantal uur later zijn vertrokken kon niet alles doorgaan) en toen doorgereden naar Cairns. Wat was ik blij dat ik eindelijk bij mijn hostel was aangekomen. Omdat we niet veel spullen konden meenemen had ik o.a. mijn regenponcho en paraplu uit mijn tas gehaald.. :s. Dus ik was zeiknat en was blij toen ik een warme douche in mijn hostel kon nemen.

De volgende dag stond de trip 'Uncle Brian' op de planning. Ik had hier hele goede verhalen over gehoord dus ik was blij dat ik in Cairns terug was om met deze trip mee te gaan. Ondanks de regen hebben we een leuke dag gehad met veel gekkigheid (gekke tourguide :) ), zingen en dansen in de bus, zwemmen in de regen en watervallen bezocht. Een van de watervallen is bekend vanwege de videoclip van Peter Andre en de Herbal Essences reclame. Een vrouw staat dan voorover gebogen in het water voor deze waterval en gooit dan haar hoofd naar achteren, zodat haar haar naar achteren gaat. Deze reclame hebben we dan ook nagedaan en er zijn hier mooie foto's van gemaakt ;). We zijn deze dag ook verwend met lekker eten (ze weten wat backpackers nodig hebben haha) dus ondanks de regen het was een ontzettend geslaagde dag.

Donderdag heb ik 's ochtends het vliegtuig naar Brisbane gepakt. Ik zal vanaf hier naar Fiji vliegen! Afgelopen weken heb ik met pijn in mijn hart een aantal spullen weggegooid, zodat mijn backpack een stuk lichter zou zijn (met de angst dat ik dat ene shirtje toch nog een keer nodig zal hebben etc). Dus vol spanning legde ik mijn backpack op de band bij het inchecken...... 20 kg! Ongelofelijk, maar 2 kg lichter dan de vorige keer toen ik vloog. En ik had nog wel mijn best gedaan.... Helaas kreeg mijn tas weer een oranje label eraan met de tekst; HEAVY. Assisted lift may be required. 20 kg, bend you knees. Oeps, iemand op het vliegveld breekt nog een keer zijn rug door mijn backpack ;).

's middags kwam ik aan in Brisbane. Deze stad heeft een leuk centrum, alleen heb ik hier niet heel veel van gezien want heb ik twee 'regeldagen' achter de rug. Ik ben druk bezig geweest om een lekker luxe hotel voor mijn laatste twee dagen (in Hong Kong) te vinden en ik moest een aantal dingen regen voor (hopelijk) een verpleegkundige studie waarmee ik in september wil gaan beginnen.
Gisteravond was mijn laatste avond in Australie en om dit leuk af te sluiten ben ik naar de musical 'Legally Blond' geweest. Twee uur voor de voorstelling verkopen ze kaartjes aan studenten voor een studentenprijs. Ik denk dat dit kaartjes zijn van plekken die nog over zijn. Ik zeg altijd dat ik een student in NL ben en laat dan een soort studentenkaart zien. Helaas werkt dit niet altijd, maar deze keer wel :). Voor 30 dollar zat ik op de 6e rij, waarvan het kaartje normaal ongeveer 115 dollar kost! I love being 'a student' ;). Het was een erg leuke musical dus een leuke afsluiting van 3,5 maand Australie.

Na ruim 5 maanden reizen is het 'backpackerleventje' over. Ondanks dat ik er naaruit kijk om straks weer in een lekker schoon bedje te liggen, schone douche en keuken, normaal eten (niet 4 dagen achter elkaar pasta eten om alles op te maken) en niet meer met een zware tas rond te lopen, vind ik het ook wel jammer dat het afgelopen is. Het heeft wel wat! Je hele leven zit in 1 grote, zware tas. Je reist voortdurend en ontmoet ontzettend veel mensen. Sommige kom je meerdere keren op verschillende plaatsen tegen. Het spontane zal ik ook wel missen. Je plannen omgooien en wat anders doen of een drankje doen met mensen die je 5 min geleden nog niet kende. Elke dag is ook weer een belevenis, wat zal je die zag doen? Wat voor leuks staat er op de planning etc.

Vanavond vlieg ik naar mijn volgende bestemming; Fiji! Ik zal hier 11 dagen verblijven en een georganiseerde trip gaan doen. Ik kijk alweer uit naar het warme weer, want de regen van de afgelopen week ben ik alweer zat ;).

Liefs Nienke

  • 13 April 2013 - 13:04

    Jan Verkerk:

    Prachtig verhaal Nienke mooie ervaringen en het leven als backpakker zit er toch mooi uit, papa realisseert zich nu dat je over 2 weken weer thuis ben wat is het snel gegaan maar kijk wel naar je uit.
    Liefs papa

  • 13 April 2013 - 13:31

    Harry De Vries:

    pffff. en dan nu nog naar Fiji. Je zou ook eens wat van de wereld kunnen missen he?
    je hebt groot gelijk. Liefs
    Harry

  • 13 April 2013 - 14:19

    Yvonne Huis:

    Hoi Nienke
    Wat zal je dit vrije, ongedwongen leven gaan missen. Geniet met volle teugen van je laatste weken want dadelijk zit je weer in het gestructureerde circuit.
    Liefs Yvonne

  • 13 April 2013 - 17:47

    Marjolein:

    Jammer voor jou dat het voorbij is. Kan mij voorstellen dat je het erg gaat missen. Super mooie plaatjes weer. Geniet inderdaad nog maar even van het mooie weer op Fiji, want hier komt de lente maar moeilijk op gang... Hopelijk is het beter als je terug bent. Have fun! X

  • 14 April 2013 - 14:52

    Wilma:

    Hoi Nien,
    Het is zeker jammer dat dit avontuur (bijna) voorbij is, maar je begint hier aan een nieuw avontuur. Starten met een studie en ik hoop dat deze reis je ook wat heeft gebracht dat je nu misschien iets anders tegen dingen aankijkt. Maak er op Fiji en in Hongkong nog even een feestje van en tot heel snel. Ik kan niet wachten om je weer te zien.
    Groetjes
    Wilma

  • 16 April 2013 - 18:11

    Mary:

    Hey Nienke,

    Fantastische verhalen, mooie foto's, leuke verslagen, wat een reis! Wat zal jij af moeten kicken als je thuis komt. Nu nog maar niet aan denken, eerst nog leuke dingen doen op Fiji. Nog bruiner worden???? Veel plezier, groetjes Mary

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 27 Juli 2010
Verslag gelezen: 620
Totaal aantal bezoekers 58117

Voorgaande reizen:

04 November 2012 - 05 Mei 2013

Trip around the world!

05 September 2010 - 28 November 2010

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: